SP verbaasd over verdwijnen bushalte koekoeksweg

18 december 2012

SP verbaasd over verdwijnen bushalte koekoeksweg

Afgelopen najaar is in goede samenspraak met de gemeente Tholen en Connexxion een extra bushalte geplaatst aan de Koekoeksweg (ter hoogte van de Tweede Dijk, hectometerpaal 23,8) in Tholen.

Hiermee werd voldaan aan het verzoek van een gezin waarvan de zoon met speciaal vervoer naar zijn school werd gebracht. Na de plaatsing van deze bushalte kon de zoon met het reguliere openbaar vervoer naar school, wat leidde tot een kostenbesparing. Echter is de betreffende bushalte na 2 weken verwijderd in opdracht van de provincie Zeeland.

'Ik ben erg verbaasd over deze gang van zaken,' zegt Roland van Tilborg, woordvoerder mobiliteit. 'Er zijn veel wegen in Zeeland waar je 80 km per uur mag rijden en de bus gewoon op de rijbaan stopt, maar hier is dat voor de ambtenaren van de Provincie reden om deze bushalte na twee weken weer te schrappen.'

Van Tilborg vindt dat dit beleid niet uit te leggen is: 'Aan de ene kant sta je toe dat overal in Zeeland bussen wel degelijk stoppen op de rijbaan, maar nu wordt dit als uitweg gebruikt om een bushalte te schrappen terwijl deze bushalte een uitkomst was voor het gezin, de gemeente Tholen én Connexxion, ook in financieel opzicht.'

'Daarnaast geeft de Provincie zelf al toe dat deze bushalte een succes was, naast de betreffende zoon maakten ook andere mensen gebruik van deze bushalte, dat bewijst dus dat deze bushalte voorzag in een behoefte.'

De SP-statenfractie heeft vragen gesteld aan het dagelijks provinciebestuur. 'We hopen natuurlijk dat het college inziet dat deze bushalte zo snel mogelijk terug moet komen, desnoods met een extra stuk langs de kant van de weg waar de bus kan parkeren.'