SP Zeeland: "Beide busvervoerders schieten tekort – Provincie moet OV in eigen beheer nemen"
SP Zeeland: "Beide busvervoerders schieten tekort – Provincie moet OV in eigen beheer nemen"
De Socialistische Partij (SP) in Zeeland, onder leiding van fractievoorzitter Ger van Unen, heeft scherpe kritiek geuit op de twee inschrijvers op de busconcessie in de provincie: EBS en Arriva. Volgens de SP voldoen beide vervoerders niet aan de eisen om betrouwbaar en kwalitatief openbaar vervoer te garanderen.
Kritiek op EBS en Arriva
EBS, een van de inschrijvers, ligt onder vuur vanwege een omstreden reputatie. EBS is eigendom van het Israëlische busbedrijf Egged. Egged staat op een 'zwarte lijst' van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties vanwege zijn activiteiten in bezet Palestijns gebied.
Arriva, aan de andere kant, krijgt kritiek vanwege de eigendomsstructuur: Het bedrijf is overgenomen door een Amerikaanse private equity-partij, wat bij diverse politieke partijen en vakbonden als FNV zorgen heeft gewekt over een mogelijke verschraling van het openbaar vervoer en een focus op winstmaximalisatie ten koste van de dienstverlening.
"Beide vervoerders hebben laten zien dat ze niet in staat zijn het openbaar vervoer naar behoren uit te voeren," zegt Ger van Unen. "Ze krijgen hoge boetes omdat ze niet voldoen aan de afspraken, en in plaats van in het openbaar vervoer te investeren, draait het voor hen vooral om geld verdienen."
Slechte arbeidsomstandigheden en dienstverlening
Chauffeurs van Arriva geven aan dat de werkdruk hoog is, met lange uren achter het stuur en korte pauzes die nauwelijks voldoende zijn voor basisbehoeften. Daarnaast zijn er juridische zaken geweest waarbij Arriva aansprakelijk werd gesteld voor gezondheidsschade van werknemers.
Er zijn zorgen geuit over de arbeidsomstandigheden bij EBS. Zo hebben de fracties van de PvdA en SP in Overijssel schriftelijke vragen ingediend bij het college van Gedeputeerden en de Commissaris van de Koning. Zij maken zich ernstige zorgen over de veiligheid bij vervoersmaatschappij EBS, waarbij buschauffeurs aangeven dat er niet naar hen wordt geluisterd wanneer zij technische problemen melden, en dat zij ondanks storingen aan de bussen toch op weg worden gestuurd. Daarnaast is er sprake van een hoog ziekteverzuim, wat aanleiding geeft om kritisch te kijken naar de arbeidsomstandigheden.
Samenwerking met andere provincies
Ger van Unen geeft aan dat zij, samen met collega-statenleden in Brabant, uitgebreid heeft gesproken over de problemen met Arriva. "In Brabant zijn ze helemaal niet te spreken over dit bedrijf," zegt Van Unen.
Van Unen doet dan ook een oproep aan de gedeputeerde van Zeeland om contact op te nemen met andere provincies over de ervaringen met deze busvervoerders. "Het zou zeer raadzaam zijn om informatie en ervaringen uit andere regio’s te verzamelen. Andere provincies hebben duidelijk gemaakt dat deze vervoerders niet leveren wat ze beloven. We zouden daar zeker van kunnen leren."
Pleidooi voor openbaar beheer
De SP Zeeland ziet een duidelijke oplossing, een plan B: het openbaar vervoer in eigen beheer nemen. "We hebben genoeg gezien van deze commerciële vervoerders," stelt Van Unen. "Het is tijd dat de Provincie Zeeland de regie volledig overneemt. Openbaar vervoer is een basisvoorziening die draait om toegankelijkheid en betrouwbaarheid, niet om winst."
Volgens de SP zou een openbaar vervoersbedrijf in eigen beheer meer controle bieden over de kwaliteit van de dienstverlening, betere arbeidsomstandigheden voor het personeel garanderen, en de focus weer leggen op de behoeften van reizigers. "We kunnen dan zelf aan de knoppen draaien".
De toekomst van het OV in Zeeland
De komende weken zal de Provincie Zeeland een besluit moeten nemen over de nieuwe concessie. "Wij blijven ons inzetten voor een fatsoenlijk, publiek georganiseerd openbaar vervoer," besluit Van Unen. "Dat is niet alleen goed voor de reizigers en het personeel, maar ook voor de leefbaarheid in onze provincie."
Reactie toevoegen