Historische mijlpaal: Westerscheldetunnel vanaf vandaag tolvrij voor personenauto's en motoren
Historische mijlpaal: Westerscheldetunnel vanaf vandaag tolvrij voor personenauto's en motoren
Vandaag, 30 december 2024, om 15.00 uur was het eindelijk zover: de Westerscheldetunnel is tolvrij voor personenauto's en motoren. Dit is een belangrijke mijlpaal waar de SP jarenlang voor heeft gestreden, zowel in de Provinciale Staten, de Tweede Kamer als op straat. Deze overwinning is een grote stap richting een eerlijke en toegankelijke verbinding voor alle Zeeuwen. De strijd is echter nog niet voorbij; de SP blijft zich inzetten totdat de tunnel ook tolvrij is voor vrachtverkeer en ander commercieel verkeer.
Een jarenlang gevecht voor rechtvaardigheid
De Westerscheldetunnel, die sinds 2003 een cruciale verbinding vormt
De rol van de SP: van moties tot acties
In de Provinciale Staten heeft de SP onvermoeibaar gewerkt om de kwestie op de politieke agenda te houden. Diverse moties zijn ingediend om de provincie aan te sporen de tolheffing af te schaffen, met de nadruk op gesprekken met het Rijk over compensatie voor de inkomsten uit tol. “Het is niet alleen een kwestie van eerlijkheid, maar ook van economische noodzaak,” aldus SP-statenlid Ger van Unen. De SP heeft samengewerkt met andere partijen in de Staten om het draagvlak voor een tolvrije tunnel te vergroten, waarbij argumenten van economische toegankelijkheid en sociale rechtvaardigheid centraal stonden.Op straat: de stem van de Zeeuw
De kracht van de SP ligt in haar directe contact met de inwoners. Met protestacties, handtekeningenacties en publiekscampagnes bracht de partij de frustratie van Zeeuwen rechtstreeks naar de politiek. “De stem van de Zeeuw mag nooit genegeerd worden,” benadrukte de SP keer op keer. De SP organiseerde bijeenkomsten en protesten waarbij inwoners van Zeeland hun stem konden laten horen, wat landelijke aandacht trok en extra druk op beleidsmakers uitoefende. Duizenden Zeeuwen ondertekenden petities om de tol af te schaffen. Deze werden aangeboden aan de provincie en het kabinet. De SP voerde ludieke acties om aandacht te vestigen op de problematiek, zoals het uitdelen van "tolvrije tickets" aan automobilisten bij de tunnel. Daarnaast organiseerde de partij bijeenkomsten om inwoners te informeren over de tolkwestie en om hun mening te horen.Samenwerking met inwoners en organisaties
De SP heeft geluisterd naar de verhalen van Zeeuwen die afhankelijk zijn van de tunnel, zoals werknemers, scholieren en patiënten, en gebruikte deze voorbeelden in haar politieke pleidooien. De partij werkte samen met bedrijven, vervoerders en belangenorganisaties die pleitten voor een tolvrije tunnel. Er is onderzoek gedaan naar de economische schade en sociale ongelijkheid die door de tolheffing zijn veroorzaakt. Deze gegevens werden ingezet om de regering te overtuigen van de noodzaak van een tolvrije tunnel.Een historische dag, maar de strijd is nog niet voorbij
De tolvrijmaking voor personenauto's en motoren is een enorme stap in de goede richting, maar de SP benadrukt dat de strijd hiermee nog niet voorbij is. Voor vrachtverkeer en bussen blijft de tolheffing een obstakel. "De economische schade en het concurrentienadeel dat tol oplevert voor bedrijven in Zeeuws-Vlaanderen mogen we niet onderschatten," stelt de SP. De partij blijft pleiten voor een volledig tolvrije tunnel, zodat niet alleen inwoners, maar ook bedrijven en vrachtvervoerders profiteren van een toegankelijke verbinding. Dit is cruciaal voor de economie van de regio en de gelijkwaardige ontwikkeling van Zeeland als geheel.
Dank aan de Zeeuwen
De SP wil vandaag ook haar dank uitspreken aan alle Zeeuwen die zich de afgelopen jaren hebben ingezet voor een tolvrije tunnel. “Dit succes is van ons allemaal. Het laat zien dat doorzettingsvermogen en samenwerking kunnen leiden tot verandering.”
Blik op de toekomst
De tolvrijmaking van de tunnel voor personenauto's en motoren is een belangrijke overwinning die zonder de langdurige inzet van de SP waarschijnlijk niet was behaald. Toch blijft de partij benadrukken dat de strijd pas volledig gewonnen is wanneer alle voertuigen tolvrij door de tunnel kunnen rijden, inclusief vrachtwagens en bussen. De tolvrije Westerscheldetunnel markeert het begin van een nieuw hoofdstuk, maar geen einde van de strijd. De SP blijft zich hard maken voor volledige tolvrijheid. Totdat vrachtwagens, bussen en ander commercieel verkeer ook zonder extra kosten door de tunnel kunnen, zal de partij zich blijven inzetten.Heeft u ideeën of wilt u meedoen aan de strijd? Sluit u aan bij de acties van de SP. Samen blijven we vechten voor een eerlijke en toegankelijke provincie. Want Zeeland verdient het!
Een overzicht van 20 jaar strijd voor een tolvrije tunnel:
Door Ger van Unen
14 maart 2003
Gaat de Westerscheldetunnel open.
27 maart 2006
De gezamenlijke SP afdelingen in Zeeuws Vlaanderen schrijven een brief aan de Tweede Kamer om hen ervan te overtuigen dat het toch echt een slecht idee is om de aandelen van de tunnel aan een buitenlands bedrijf te verkopen. Dit was toen een plan van minister Zalm.
29 maart 2006
Actievoerders waaronder SP’ers staan bij de tolpoorten met flyers en posters met de opdruk: Ik verkoop niet. De actievoerders zijn bang dat door de verkoop de tunnel aan een buitenlands bedrijf de tarieven alleen maar duurder zullen worden.
30 maart 2006
Een meerderheid in de Tweede Kamer ziet vooralsnog niets in de verkoop van de aandelen.
21 september 2006
Op initiatief van de SP start het comité Tunnel Tolvrij een handtekeningenactie tegen de tunneltol.
26 november 2006
De Sluiskiltunnel wordt mede gefinancierd uit de winst van de Westerscheldetunnel.
13 september 2007
Het comité tunnel tolvrij biedt een rubberboot, met daarin 20.000 handtekeningen van Zeeuwen die vinden dat de Westerscheldetunnel tolvrij moet worden, aan in de Tweede Kamer. Kamerlid Emiel Roemer van de SP zegt dat de Zeeuwen op verkeersgebied wel heel erg worden benadeeld.
6 december 2007
Emiel Roemer zegt in de Tweede Kamer dat hij het onterecht vindt dat de inwoners van Zeeland zowel tol als motorrijtuigenbelasting moeten betalen.
16 juni 2008
Provincie koopt de aandelen Westerscheldetunnel.
7 juli 2008
SP voert een ludieke actie bij de Enecotour. De SP vindt het raar dat de wielrenners gratis door de tunnel mogen en dat Zeeuwen nog steeds tol moeten betalen. Bij deze actie stonden de actievoerders met spandoeken langs de kant.
18 mei 2009
Overdracht van de aandelen van het rijk aan de provincie. (Minister Bos en de commissaris van de koningin Karla Peijs zetten hun handtekening.)
27 mei 2009
Provinciale Staten zit voor het eerst aan de knoppen van de tarieven. T-taggebruikers krijgen 1 euro korting. De SP wil dat de tunnel gratis wordt.
2011
In 2011 kwam ik in de Staten en vaak stond de SP hier helemaal alleen in de strijd voor een tolvrije tunnel. (alhoewel, ere wie ere toekomt, de PvZ steunde ons als enige wel vaak)
Dat we een tolvrije tunnel wilde stond ook altijd in ons verkiezingsprogramma. En tijdens een van de debatten hier zei iemand hier op de voorste rij (er zaten toen wel andere mensen) ‘maar mevrouw van Unen als u dat wilt moet ook uw Tweede Kamerfractie dat willen.’ En ook dat is altijd zo geweest. Of de woordvoerders nu Paulus Jansen, Emiel Roemer, Eric Smaling, Cem Lasin, Mahir Alkaya of Bart van Kent heetten, allemaal hebben ze voor een tolvrije tunnel gestreden.
En het stond ook altijd in het verkiezingsprogramma van onze Tweede Kamerfracties. Als het er niet automatisch in stond zorgde de Zeeuwse afdelingen er wel voor dat het via een amendement erin kwam.
16 december 2016
Provinciale Staten besluit het knooppunt Drie Klauwen te financieren met een bijdrage van De Westerscheldetunnel nv. De SP stemt tegen omdat ze vindt dat dit geld gebruikt moet worden om de tunnel eerder tolvrij te maken.
2017
In 2017 veranderde er iets. Het kwam voor het eerst ook in het landelijke verkiezingsprogramma van de PVDA te staan. Onze lijsttrekker toen, Emiel Roemer, daagde andere partijleiders ,die hier ook waren voor de verkiezingen, uit om samen met hem in Den Haag een verbond te sluiten om de tunnel tolvrij te maken.
2019
En toen kwam de campagne voor de provinciale staten van 2019. Ik herinner me het moment nog goed. Het is een van de mooiste actiefoto’s die ik heb. Een groep van SP’ers, voornamelijk vrouwen, die tegenover deze gedeputeerde stonden met de bordjes NU TUNNEL TOLVRIJ. Ik vind het een prachtig plaatje. En voor het eerst hoorde ik deze gedeputeerde zeggen dat ook hij een tolvrije tunnel wilde. Vanaf toen veranderde er veel.
24 september 2020
De bespreking van het compensatiepakket voor de marinierskazerne we hebben met z’n allen nog een poging gedaan. Maar de keuze was duidelijk.
25 september 2020
Inmiddels is er een andere actiegroep actief: ‘Stichting Zeeland Tolvrij’. Zij boden ons handtekeningen aan met een verzoek een referendum te houden over dit onderwerp. Deze Staten wezen dat verzoek af. Niet de SP (in totaal waren er 9 Statenleden voor), maar het referendum kwam er niet.
24 november 2020
Door een motie in de Tweede Kamer van Rudger Schonis (geen SP-er) kwam er een onderzoek naar de sociale en economische effecten van een tolvrije tunnel.
29 juni 2021
Een motie van de SP, SGP en BBB in de Tweede Kamer, waarin een nieuw te vormen kabinet de opdracht mee kreeg om de tunnel zo snel mogelijk tolvrij te maken, wordt met een meerderheid van stemmen aangenomen. (financiering uit projecten die geannuleerd worden).
16 juni 2022
De SP, de SGP en de BBB in de Tweede Kamer dienen, tijdens de behandeling van de voorjaarsnota, een voorstel in om de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij te maken. Onderzoeken hebben inmiddels uitgewezen dat het tolvrij maken haalbaar is en een welvaartwinst oplevert voor de samenleving en de regio.
27 juni 2022
SP, BBB, SGP en Zeeland tolvrij houden een openbare avond in de grote kerk in Terneuzen. Er was grote saamhorigheid die avond en we streden samen voor hetzelfde doel.
23 september 2022
In de nacht van 22 op 23 september heeft de Tweede Kamer unaniem voor het initiatiefvoorstel van de SGP, CU, CDA, BBB en de SP voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel voor met name personenauto’s gestemd.
5 juli 2024
En vandaag is het dan zover. Vandaag besluiten de Staten van Zeeland dat de Westerscheldetunnel per 1 januari 2025 tolvrij wordt voor personenauto’s. Het is feest! Een kroon op bijna 20 jaar strijd.
30 december 2024
Vandaag is de Westerscheldetunnel dan eindelijk tolvrij voor personenauto's en motoren. De strijd gaat door!
- Zie ook:
- Westerscheldetunnel
Reactie toevoegen