SP Motie 'Snel een bevolkingsonderzoek' aangenomen

25 juni 2022

SP Motie 'Snel een bevolkingsonderzoek' aangenomen

Al bijna een jaar lang pleit de SP voor een bevolkingsonderzoek. Er is een motie aangenomen in Provinciale Staten en in 5 gemeenten, Borsele, Kapelle, Reimerswaal, Hulst en Sluis, over dit bevolkingsonderzoek. De gedeputeerde vertelde dat dit bij de gemeenten ligt, en dat klopt ook. Maar de GGD heeft het zelf bij de gemeenten weggehaald, zelfs de minister van Volksgezondheid bemoeit zich er nu mee.

Zeeuwen die langs de Westerschelde wonen maken zich ernstig zorgen over hun gezondheid. Toxicologen zoals Jacob de Boer hebben hier ook al uitspraken over gedaan. Nu sluit ook KWF kankerbestrijding zich aan bij de gezondheidszorgen die er onder de inwoners van het gebied leven.

Motie aangenomen:

Gisteren heeft Provinciale Staten een motie van de SP aangenomen waarin de Gedeputeerde de opdracht krijgt om aan

• de minister van Volksgezondheid,
  • aan de Tweede kamer,
  • aan Het Crisis- en Expert Team GOR en
  • aan de Zeeuwse GGD

te laten weten dat de Zeeuwen een vrijwillig bevolkingsonderzoek belangrijk vinden en dat daar heel snel mee moet worden begonnen.

De minister zegt dat een bevolkingsonderzoek geen zekerheid geeft over de kans op ziek worden. Het gaat hier om een vrijwillige onderzoek, en de mensen die een hoog PFAS gehalte in het bloed hebben, hebben dan wel de keuze om zich vaker te laten onderzoeken op bijvoorbeeld cholesterol en/of bloedlichaampjes. Als je dan ziek wordt ben je er wel veel sneller bij.