Statenvergadering 15 oktober 2004

15 oktober 2004

Statenvergadering 15 oktober 2004

Tijdens deze periode heeft het WCT (Westerschelde Container Terminal) debat centraal gestaan. Uiteraard hebben wij tegen de WCT gepleit. Waarbij onze inzet in het debat was, dat de WCT strijdig is met de handhaving en het centraal stellen van onze Zeeuwse kernwaarden: rust, ruimte, landschap, natuur en nachtelijke duisternis.

De meerderheid van de staten meende echter, dat er nog niet genoeg geld was uitgegeven aan onderzoek en stemde in met de voortgang van de procedure.

Ook werd gesproken over het PSEB (Provinciaal Sociaal Economisch Beleidsplan.). Ook hier waren we het niet mee eens. Niet omdat er nu zoveel zaken in stonden waar we tegen zijn (die zijn er overigens wèl), maar omdat we, als enige partij, niet kunnen instemmen met wat de provincie noemt: “Het tweesporenbeleid”. Daarmee zeggen ze feitelijk, dat ze àlles willen. Èn industriële ontwikkelingen èn ontwikkeling van onze kernwaarden. Wij pleiten voor het maken van duidelijke keuzen. En dat betekent voor ons het volgen van “enkel” spoor. Dat moet leidend zijn. Het spoor van verdere ontwikkeling van onze kernwaarden. En, om de link naar het WCT gebeuren weer te leggen, daar past de aanleg van een grote containerterminal niet in. Zowat alle kernwaarden komen immers daarmee onder druk te staan.

Ook de komende Statenvergadering (12 -11-2004) zullen weer belangrijke beslissingen genomen moeten worden. - Wat heeft Zeeland over voor cultuur? Er zullen keuzes gemaakt moeten worden waar eventuele financiële meevallers (en die zijn er) naar toe gesluisd moeten worden. Dat geeft de SP nieuwe kansen om te pleiten voor beter openbaar vervoer, betere zorg, cultuur, en andere zaken die in het SP programma terug te vinden zijn.

En wat te denken over de besluitvorming over eventuele verdere verdiepingen van de Westerschelde? Een ding staat vast. Onze tegenstem is bij alle lagen van de bevolking, maar ook bij de Zeeuwse overheden terug te vinden. De vraag is alleen, wordt er in den Haag naar ons geluisterd. Want daar worden de besluiten genomen. We hebben er een hard hoofd in.

Oh ja, we hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om het plan van de SP, voor verdere ontwikkeling van de biologische landbouw in Nederland en dus ook in Zeeland, kenbaar te maken. Daarvoor vinden we gehoor bij de gedeputeerde Poppelaars. Kansen voor ons om het, door de SP ontwikkelde, 10-puntenplan voor biologische landbouw, te promoten. We blijven jullie op de hoogte houden.

10-puntenplan voor biologische landbouw