Statenvergadering 3 juni 2005

3 juni 2005

Statenvergadering 3 juni 2005

In de belangstelling stond het grote eigen vermogen van Delta. En de sterke winststijging in 2004. Reden voor de P.v.d.A en Groen Links om zich af te vragen of provincie en de gemeenten als aandeelhouders van Delta, niet nog meer geld uit het bedrijf zouden kunnen halen.

Wij waren het hier niet mee eens.

Als de winst van Delta groot is, dan betekent dat feitelijk dat de klanten van Delta (bedrijven en particulieren) te veel hebben betaald. Dat moet dan niet ten goede komen aan provincie en gemeenten, maar terug betaald worden aan de klanten. Daarom hebben wij voorgesteld om als aandeelhouders genoegen te nemen met voor de komende jaren 30 miljoen euro (zoals dat al enige jaren het geval is.) Daardoor ontstaat er ruimte voor Delta om, indien het rendement op het eigen vermogen meer bedraagt dan 8% (over 2004 was dat 10 %) geld terug te betalen aan de klanten. Je betaalt nu eenmaal voor de diensten die je van Delta afneemt en niet voor b.v. meer wegen, meer cultuur, betere openbare vervoersvoorzieningen etc. Daar betaal je belastingen voor. En die zijn in ons land gelukkig nog progressief. Dat wil zeggen, wie veel verdient betaalt ook meer belastingen. En wanneer de overheid via dividenduitkeringen van Delta meer geld naar zich toetrekt, betaalt iedereen ongeacht zijn inkomen even veel. En dat vinden wij niet eerlijk.

Tot slot nog even iets vrolijks. Want wij mogen aannemen, dat u ook vrolijk bent geworden van het resultaat ven het referendum. Wederom heeft de SP er blijk van gegeven, beter dan andere partijen, te weten wat er leeft onder de mensen. En dat moeten we zo zien te houden.

Groeten van uw vrienden in de Staten van Zeeland.

Fons Luijben en Gertjan Bouterse