Statenvergadering 3 juli 2005

3 juli 2005

Statenvergadering 3 juli 2005

Zomaar eens iets uit het statendebat gelicht. We weten allemaal, dat het niet goed zit met de jeugdzorg in Zeeland. Bureau Jeugdzorg worstelt met allerlei reorganisaties om te kunnen voldoen aan de nieuwe wet op de Jeugdzorg die op 1.1.2005 is ingegaan. AZZ ( de zorgverlener in Zeeland) idem dito.

We lezen natuurlijk allemaal de krant, dus daar hoef ik niet veel over te zeggen. Dat alles betekent, dat er weer op alle fronten van de jeugdzorg wachtlijsten aan het ontstaan zijn. Zelfs de zorg die acuut is ( zorg die verleent moet worden aan kinderen die bloot staan aan kindermishandeling) kent wachtlijsten. De oplossing is natuurlijk niet alleen maar meer geld. Maar meer geld moet er wel zijn om meer deskundige mensen in dienst te nemen om de werkdruk, die nu gewoon te hoog is, te normaliseren.

Reden voor ons om in de Staten in te gaan tegen de gedeputeerde Poppelaars, die het zo makkelijk vond 3.500.000 euro achter de hand te hebben om alvast voorbereidend werk te kunnen verrichten om de Sloe- en Tractaatweg t.z.t. te kunnen gaan verbreden.. Die miljoenen zitten in een reserve potje. Wat nu niet meer nodig is omdat het Rijk 100 miljoen voor die verbreding beschikbaar gesteld heeft. Dus kunnen de gelden uit dit reservepotje worden gehaald en b.v. besteed worden om de problemen in jeugdzorg op te lossen. En dan blijft er nog geld over ook. Voor andere nuttiger zaken dan asfalt.

De keus tussen meer asfalt of het wegwerken van wachtlijsten in de jeugdzorg. De gedeputeerde koos voor asfalt. Net als de overige partijen in de staten. Wij kiezen voor de jeugd. Onthouden van tijdige zorg betekent ook nog eens op termijn een veel groter beslag op de middelen. Korte termijn denken van politici kan heel funest zijn. Daar is dit een goed voorbeeld van.

Groeten van Gertjan en Fons vanuit de Staten van Zeeland.