Meer opvang voor zwerfjongeren

8 mei 2007

Meer opvang voor zwerfjongeren

De statenfractie van de SP wil meer opvangmogelijkheden voor zwerfjongeren in Zeeland. Volgens een recent onderzoek zijn er 66 zwerfjongeren in Zeeland. Jongerenwerkers gaan zelf uit van zo'n 100. Het onderzoek wijst uit, dat er een groot tekort is aan opvangmogelijkheden.

Ook wil de partij dat jeugdzorg en verslavingszorg beter gaan samenwerken, omdat veel zwerfjongeren verslavende middelen gebruiken.

De statenfractie heeft vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten:

1. Bent u op de hoogte van de inhoud van het onderzoek van het UMC St. Radboud naar het aantal en de leefsituatie van zwerfjongeren in Zeeland?

2. Bent u bereid bij te dragen aan de uitbreiding van laagdrempelige opvangmogelijkheden voor deze groep, aangezien er daaraan, volgens bovengenoemd rapport, een groot tekort bestaat.

3. Volgens het rapport neemt het gebruik van verslavende middelen door de Zeeuwse zwerfjongeren toe.Is het mogelijk om samenwerking tussen jeugdzorg en verslavingszorg te bevorderen om zo escalatie te voorkomen?

4. In het rapport wordt aangegeven dat het aantal meisjes in vergelijking tot de situatie in andere provincies onverklaarbaar hoger is. Verder is ook het aantal allochtone jongeren in verhouding tot het aantal allochtone inwoners van Zeeland, hoog. Deze gegevens roepen vragen op die alleen door verder onderzoek beantwoord kunnen worden. Bent u bereid een dergelijk onderzoek op te starten.