Verslag Statenvergadering 11 januari 2008

13 januari 2008

Verslag Statenvergadering 11 januari 2008

Problemen veerverbinding Vlissingen – Breskens.
Statenvoorstel referendum verordening Zeeland.
Vragensessie.

Problemen veerverbinding Vlissingen – Breskens.
Gertjan Bouterse (fractievoorzitter, lid commissie Economie/Mobiliteit en Bestuurlijke/ Financiële Zaken) waarschuwt tegen een overhaaste reactie, ingegeven door de paniek van het moment. Het is verstandig om eerst de resultaten van het door GS gestarte onderzoek naar de oorzaken van de problemen met het veer af te wachten en daarvan uitgaande maatregelen te nemen. De resultaten van het onderzoek zijn ongeveer over een week te verwachten.

Statenvoorstel referendum verordening Zeeland.
Bij monde van Gertjan Bouterse (fractievoorzitter, lid commissie Economie/Mobiliteit en Bestuurlijke / Financiële Zaken) gaf de fractie uiting aan haar teleurstelling over het afblazen van de mogelijkheid voor de Zeeuwse burgers om door middel van een referendum hun mening te geven over brandende kwesties.
De SP-fractie is vanaf het begin van vorig jaar, toen deze zaak begon te spelen, een voorstander geweest van de instelling van het referendum, omdat het de burgers de mogelijkheid biedt hun stem te laten horen.
Helaas komt het referendum er niet door het stemgedrag van het CDA, dat in de vorge ronde vóór en nu tegen stemde.

Vragensessie.
Tijdens de vragensessie heeft Lia Lievaart (fractievoorzitter, lid commissie Bestuurlijke/ Financiële zaken en Welzijn) een vraag gesteld over een brief van de Minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede kamer, waarin hij vragen beantwoordde over de werkzaamheden aan het spoor in Zeeland. Hij noemt daarin de maatregelen die noodzakelijk zijn –zoals hij formuleert – “voor het toenemend vervoer, met namen vanwege de opening van de Westerschelde Container Terminal”. Over die opening is in de Staten nog niets besloten! Een vreemde zaak die vragen oproept.
De gedeputeerde zal antwoord geven op de vraag van de fractie.