Verslag Statenvergadering 15 februari

25 februari 2008

Verslag Statenvergadering 15 februari

In de Statenvergadering van vrijdag 15 februari jl. heeft de SP-fractie op de volgende agendapunten gereageerd:

1. Statenvoorstel Hogeschool Zeeland.
Om de HZ uit de financiële problemen te helpen, wordt voorgesteld om een subsidie van 5 miljoen Euro in 5 jaar te verlenen. Aan het Ministerie van OCW wordt gevraagd om 10 miljoen Euro in 5 jaar te subsidiëren. Om de instelling financieel gezond te houden, moet het aantal HZ studenten in 5 jaar stijgen van 3800 naar 4500.De SP-fractie zet vraagtekens bij de haalbaarheid van een dergelijke stijging.
In het voorstel staat verder dat de overeenkomst tussen het Ministerie van OC&W, de Provincie en de HZ op 1 maart zal worden getekend, terwijl het businessplan waarin de uitvoering van de afspraken door de HZ wordt vastgelegd, pas op 1 april klaar hoeft te zijn. Deze volgorde van zaken roept vragen op. Verder vraagt de SP-fractie wat de rol van de Provinciale Staten is bij het jaarlijks rapporteren over de gang van zaken bij de HZ aan Gedeputeerde Staten.

2. Staten voorstel Implementatie herziene Waterschapswet / Vaststelling herziening Waterschapsreglementen.
De SP stelt dat de waterschappen niet democratisch worden bestuurd omdat de besturen deels gekozen, deels benoemd worden.
Staatsecretaris Huizinga heeft toegezegd dat de wet in 2009 zal worden herzien. Er zal een speciale commissie voor worden benoemd. Dan zal ook worden bekeken of taken die nu nog onder de Waterschappen vallen bij de provincies kunnen worden ondergebracht.
Samen met de PvdA en Groen Links heeft de SP een aantal amendementen ingediend om tot een democratischer gehalte van de waterschapsverkiezingen in 2008 te komen.
Deze amendementen zijn verworpen. Ook de motie van de PvdA / Groen Links en de SP om het beheer van de wegen in het buitengebied onder te brengen bij de Provincie werd verworpen. Het amendement van de PvdA / Groen Links en de SP waarin wordt gesteld dat het wenselijk is dat de dijkgraaf in het gebied van het waterschap woont, haalde het wel.

3. Statenvoorstel Verbetering communicatie en dienstverlening openbaar vervoer.
De SP-fractie is niet ontevreden over de opzet van dit voorstel.
Enkele opmerkingen:
Het college kiest niet voor meer ov in de avonduren. De SP wil zien of dit toch – misschien in beperkte vorm – kan worden gerealiseerd.
De SP vraagt, naast de in dit voorstel genoemde experimenten en communicatie-campagnes, aandacht voor de problemen van dit moment; zoals het op tijd rijden van de bussen. De Provincie heeft hier een controlerende taak maar oefent die te weinig uit.
De in het voorstel genoemde promotiecampagnes lijken erg duur.
Samen met de PvdA pleitte de SP er in een amendement ondermeer voor om het aantal promotiecampagnes te verkleinen. De verantwoordelijke gedeputeerde zegde toe dat hij het Statenvoorstel opnieuw zal bekijken.