Nieuws uit de Staten 3

Aan de leden van de
Afdelingen van SP-Zeeland

Beste partijgenoten,

Na het Kerstreces zijn in de Staten ondermeer de volgende onderwerpen besproken:

1. De veerverbinding Vlissingen – Breskens
2. Statenvoorstel Hogeschool Zeeland
3. Statenvoorstel Verbetering communicatie en dienstverlening Openbaar Vervoer
4. Statenvoorstel Promotie Zeeland.

1. De uitval van de veerverbinding Vlissingen – Breskens eind december leidt in de Staten tot verhitte discussies. Een aantal partijen verwoordt de boosheid van de gebruikers van het veer, maar bruikbare suggesties voor de oplossing van het probleem komen er niet.
De SP geeft de Gedeputeerde Staten tijd om het probleem op te lossen, maar wil wel weten op welke termijn dit kan gebeuren. Inmiddels is GS met een statenvoorstel gekomen waarin een tijdpad van maart/april tot december staat beschreven waarbinnen het probleem moet zijn opgelost.

2. Statenvoorstel Hogeschool Zeeland.
Gedeputeerde Staten stellen voor de HZ een subsidie van 5 miljoen euro te verlenen om de financiële problemen op te lossen. Het Ministerie van OCW zou 10 miljoen euro in vijf jaar kunnen bijdragen.
De HZ gaat er vanuit dat het aantal studenten in 5 jaar kan stijgen van 3800 naar 4500. Dit is nodig om niet opnieuw in de financiële problemen te geraken. De SP betwijfelt of een dergelijke groei haalbaar is.

3. Statenvoorstel Verbetering Communicatie en dienstverlening Openbaar Vervoer.
Hoewel de SP-fractie zich voor een groot deel in het voorstel kan vinden, toch een paar aanbevelingen:
a. Aandacht voor meer openbaar vervoer in de avonduren
b. Meer controle op het op tijd rijden van de bussen.
Samen met de PvdA pleit de SP er in een amendement voor om het aantal promotie-campagnes te verminderen. De gedeputeerde, belast met openbaar vervoer, gaat het voorstel nog eens kritisch bekijken.

4. Statenvoorstel Promotie Zeeland
Als enige partij heeft de SP tegen het statenvoorstel Promotie Zeeland gestemd. Naar onze mening is het plan te duur en inhoudelijk te zwak.

De Tweede kamer fractie van de SP wees ons op een fragment uit een brief van de minister van Verkeer en Waterstaat over de werkzaamheden aan het spoort in Zeeland in 2008. Daarin worden de voorbereidingen voor de opening van de WCT genoemd als één van de redenen voor de werkzaamheden. Hierover heeft de fractie vragen gesteld in de Statenvergadering. De gedeputeerde wist ook niet waarom dit in de brief stond en beloofde navraag te doen.

Naar aanleiding van de manifestatie Cultuur, Wereldbeeld en Religie zijn twee keer schriftelijke vragen ingediend. Deze manifestatie die loopt van april tot half december 2008 is voornamelijk gericht op het Christelijke deel van de Zeeuwse bevolking, de jeugd wordt er nauwelijks in betrokken, de doelstellingen zijn niet duidelijk en de financiële bijdrage van de Provincie is, vergeleken met die voor andere culturele evenementen, erg hoog.

Ten slotte nog nieuws uit de fractie: Kees de Roos heeft om persoonlijke redenen de fractie verlaten. Zijn plaats wordt ingenomen door Tim Thepass uit Lamswaarde, die al vanaf december de fractie als webmaster ondersteunt. Tim zou na de verkiezingen al als fractielid aantreden maar werd ziek. Gelukkig is hij nu hersteld.

Wordt vervolgd.