Vragen over salariëring van interim-managers in de Jeugdzorg

2 juli 2008

Vragen over salariëring van interim-managers in de Jeugdzorg

Uit onderzoeken van het onderzoeksbureau Boer en Croon en, meer recent, van RTL Nieuws is gebleken dat in een aantal provincies bij de salariëring van interim-managers in de Jeugdzorg de Balkenende-norm wordt overschreden.

Jeugdzorg
Vragen ingevolge artikel 44 reglement van orde aan het College van Gedeputeerde Staten door de SP-fractie Zeeland.

Datum: 2 juli 2008

Toelichting:
Zeeland werd hier overigens niet bij genoemd.
Inmiddels zijn, zoals blijkt uit een artikel in de ‘Volkskrant’ van vrijdag 27 juni jl., ook tijdens het Kameroverleg van de dag ervoor, aan de minister over dit onderwerp vragen gesteld. De minister antwoordde dat hij niet over salarissen gaat, maar dat hij wel van plan is om over dit onderwerp met de provincies in gesprek te gaan.
De Statenfractie van SP-Zeeland, verontrust over bovengenoemde berichten, stelt het College de volgende vragen:

1. Is het College het met de SP eens dat een dergelijke besteding van gemeenschapsgelden het toch al kwetsbare imago van Jeugdzorg aanzienlijke schade toebrengt?

2. Is het College bereid om al het mogelijke te doen om buitenproportionele salariëring in de Zeeuwse Jeugdzorg te voorkomen?

3. Is het mogelijk om, ter wille van de transparantie, aan de leden van de commissie Welzijn openheid te verschaffen over de salarissen voor interim-managers zoals die binnen de Jeugdzorg in Zeeland worden toegekend.

Lia Lievaart-Kist

Loes Passiex-Echtermeijer