Aankoop Westerscheldetunnel en financiering Kanaalkruising Sluiskil
Aankoop Westerscheldetunnel en financiering Kanaalkruising Sluiskil
In de vergadering van de Provinciale Staten van Zeeland is de verkoop van de Westerscheldetunnel van het rijk aan de Provincie beklonken.
De fractie heeft in de PS-vergadering van 29 mei met betrekking tot de verkoop, lees aankoop van de provincie van de WST ondermeer de volgende opmerkingen gemaakt:
"Het vervangen van de boten door een tunnel was in principe een ordinaire bezuinigingsoperatie, omdat de exploitatie kosten van de schepen (6 stuks in middels verouderde schepen) zeer zwaar op de begroting drukten.
Daarom moesten de provinciale opcenten in de wegenbelasting extra worden verhoogd. De gehele Zeeuwse bevolking heeft dus een groot deel van de tunnel al betaald. Normaal gesproken wordt de infrastructuur waaronder bruggen en tunnels in Nederland betaald door het ministerie van verkeer en waterstaat, dus zou dit ook voor Zeeland moeten gelden. Je moet er toch niet aan denken dat er een tunnel of brug wordt gebouwd in bijvoorbeeld Amsterdam of ergens anders in de Randstad en er tol geheven zou worden. Ik denk dat er dan een opstand zou ontstaan als toendertijd het Palingoproer, was dat niet in Amsterdam?
Hierdoor is het niet mogelijk om van Zeeuws Vlaanderen, zonder bijkomende kosten naar de rest van Nederland te komen, terwijl er gewoon wegenbelasting moet worden betaald!"
De Partij van de Arbeid had als commentaar dat iedere Zeeuw dmv zijn betaalde opcenten in de wegenbelasting voor de tunnel heeft betaald, dus ook de Zeeuws Vlaamse bevolkingsgroep. Waarom zou dan, volgens haar, de Zeeuws Vlamingen dan een bevoorrechte positie moeten hebben?
Als antwoord willen wij hierop geven:"Wanneer een Zeeuws Vlaming naar de "overkant" wil of moet is hij gedwongen om tol te betalen voor iets wat hij of zij al betaald heeft. Wanneer een willekeurige Zeeuw naar Zeeuws Vlaanderen wil is dat zijn eigen keuze.
De Zeeuws Vlaming hééft geen eigen keuze om in de rest van Nederland te komen!
Bij de presentatie vorig jaar over het verwerven van de aandelen van de WST is er een opmerking door de SP-fractie gemaakt wat betreft het tolvrij maken van deze WST. Er werd toen een grafiek getoond waarin een tijdslijn stond getekend waar bij een bepaald jaartal, ik dacht ergens bij 2019 -2020 een periode zou aanbreken dat het financieel haalbaar zou zijn om de tunnel tolvrij te maken.
Het staat de SP-fractie in deze vrij om in de toekomst toch weer terug te komen om tenminste een regeling te treffen om de tunnel, zij het deels, zij het geheel tolvrij te maken voor tenminste de bewoners van Zeeuws Vlaanderen.
Volgens de gedeputeerde Poppelaars is er een regeling in de maak voor zogenaamde veelgebruikers. Laten we het goede hier maar van hopen!