Kanaalkruising bij Sluiskil

30 mei 2009

Kanaalkruising bij Sluiskil

Ter vervanging van de brug bij Sluiskil komt er nu een paar meter zuidelijker een tunnel onder het kanaal van Gent naar Terneuzen.
De Statenfractie heeft enkele kanttekeningen geplaatst in de vergadering van PS afgelopen vrijdag 29 mei.

De verkoop van de WST van het Rijk aan de provincie heeft de bijkomstigheid dat de Sluiskiltunnel gefinancierd kan worden. Uit het overrendement van 7,5% van deze tunnel en met andere bijdragen wordt de bouw van de Sluiskiltunnel betaald.
De verbreding van de Tractaatweg, welke nodig is om de tunnel een vlekkeloze aansluiting te geven naar het zuiden richting België, wordt bekostigd uit ondermeer de opbrengsten van de beoogde verkoop van de Hedwigepolder in Oost Zeeuws Vlaanderen aan België

Dit vinden wij een oneigenlijke aanwending van de opbrengst van gelden uit de verkoop van gronden aan België.
Deze polder is in het verre verleden, zoals u allen wel zult weten, zwaar bevochten op onder andere de Spanjaarden en later naar ik meen op de Belgen. De sporen zijn nog terug te vinden in het Zeeuws Vlaamse landschap, te weten al die forten en linies!
Eventuele opbrengsten moeten deels of dan niet geheel aan de gemeente Hulst toekomen!
Wat zijn de consequenties voor een gemeente als het grondgebied kleiner wordt? Juist, afname van bijdrages van het Rijk!

Wat gebeurt er nu: laten we de polder maar verkopen dan kunnen de Belgen haar onder water zetten om te ontpolderen.
Hebben wij “lekker” niet ontpolderd!
Over zand in de ogen strooien gesproken.

De Kanaalkruising Sluiskil wordt zodanig aangelegd dat bedrijven en mensen uit de kanaalzone er niets aan hebben want om er gebruik van te maken moet er zo’n 6 km worden omgereden. De infrastructuur rond de KKS is zodanig dat het alleen maar een snelweg wordt naar België en wat gaande Belgen hieraan meebetalen. Of heb ik iets gemist, volgens ons betalen alleen maar mee om de tunnel dieper onder het kanaal bouwen zodat er bij een verdieping van het zelfde kanaal grotere schepen naar Gent kunnen varen.

OTB

Economisch gezien treft de crisis Zeeland het ergst. Bedrijven en werkverkeer voelen dit in hun bedrijfsvoering, vooral als deze bedrijven die gebruik moeten maken van de Westerscheldetunnel.