Persbericht t.a.v. royeren lid Bouterse

Persbericht SP

Kruiningen, 28 mei 2009

Partijraad SP beëindigt lidmaatschap Zeeuws Statenlid

De Partijraad van de SP heeft begin mei het SP-lidmaatschap van het Zeeuwse Statenlid Gert-Jan Bouterse beëindigd. De reden is zijn voortdurende weigering om zich te houden aan de afdrachtregeling die binnen de SP afgesproken is.

SP-volksvertegenwoordigers dragen hun politieke vergoeding aan de partij af en ontvangen in plaats daarvan een normbedrag van de SP. Dat normbedrag is gebaseerd op het uitgangspunt dat Statenleden hun kosten - zoals telefoon, portokosten, het opnemen van onbetaald verlof bij hun werkgever - kunnen betalen. Wanneer volksvertegenwoordigers aan kunnen tonen dat zij meer kosten maken dan zij in het kader van het normbedrag van de SP ontvangen, komen zij in aanmerking voor een ‘regeling op maat’.

SP-volksvertegenwoordigers tekenen voordat zij zich kandidaat stellen een verklaring waarmee zij akkoord gaan met de afdrachtregeling van de SP. Ondanks het feit dat heer Bouterse dat heeft gedaan, heeft hij zich hier sinds september 2007 niet aan gehouden. Herhaalde pogingen vanuit de landelijke SP om met de heer Bouterse tot een oplossing voor dit probleem te komen, zijn helaas zonder resultaat gebleven.

Daarop heeft de Partijraad van de SP – het hoogste orgaan binnen de partij - het lidmaatschap van de heer Bouterse beëindigd. Het Zeeuwse regio-overleg, waarvan afdelingsvoorzitters en de regiovertegenwoordiger deel uitmaken, heeft de heer Bouterse vervolgens schriftelijk gevraagd zijn zetel terug te geven aan de SP. Aan dat verzoek heeft de heer Bouterse tot nu toe niet voldaan. De SP betreurt deze vervelende gang van zaken, maar vindt dat volksvertegenwoordigers zich moeten houden aan afspraken waar zij zelf voor getekend hebben. De partij bedankt de heer Bouterse voor zijn inzet en vertrouwt erop dat hij de Statenzetel teruggeeft aan de partij waar de kiezers op gestemd hebben.

Meer informatie:

Driek van Vugt, SP-regiovertegenwoordiger voor Zeeland