h

Werkbezoek Westerschelde, verslag en conclusie

10 mei 2009

Werkbezoek Westerschelde, verslag en conclusie

Vrijdag 6 mei 2009 stond er voor Commissieleden en andere ge�nteresseerde PS-leden een werkbezoek aan het Nederlandse en Belgische loodswezen op het programma.

Doel van dit bezoek was een inzicht te verkrijgen in de veiligheid op de Westerschelde. Vandaag de dag z��r actueel met de proef van grote, lees 360 meter en langer, containerschepen naar Antwerpen.
�s Morgens werden we op het loodsensteiger naast het steiger van het fietsvoetveer Breskens � Vlissingen verwacht. Stipt op tijd, zoals een organisatie als het loodswezen betaamt, werden we opgewacht om een reddingsvest en instructies in ontvangst te nemen.

In ploegen scheepten we in op een kleine loodstender om naar de Mirtak een loodsvaartuig uit Rotterdam, gevaren te worden. Deze lag buitengaats op de rede van Vlissingen te wachten.
Eenmaal met z�n allen aan boord werd er koers gezet richting Antwerpen. Eenmaal aan boord begon het werkelijke programma: diverse presentaties over het beloodsen van grote en kleine schepen over de Westerschelde naar diverse havens. Tot en met de lunch werden we bezig gehouden met allerhande zaken die er komen kijken bij het veilig laten verlopen van een reis met een groot of klein schip over de Westerschelde. In het bijzonder werd er ingegaan op de grote containerschepen die nu als proef over de Westerschelde varen. In alles kon je horen en zien dat de veiligheid van schip en bemanning, lading en bewoners naast het vaarwater boven alles staat. Bij het loodsen van deze schepen zijn veel en technische ondersteuning voorhanden. Allereerst natuurlijk de radarposten langs het water maar ook heeft de loods beschikking over diverse GPS systemen die hem helpen om zijn positie te bepalen. Hij heeft behalve zijn laptop met de meest geavanceerde software ook zijn mobile plaatsbepalings-apparatuur bij zich. Aan boord beschikt de bemanning over een z.g. stuwplan waarin alle lading geregistreerd staat zodat bij een calamiteit direct in gespeeld kan worden op wat zich waar aan boord zich bevindt.

Iedere reis die een containerreus maakt over de Westerschelde maakt is zorgvuldig gepland. Ieder van de drie loodsen die een trip met een conterreus maken, zoals b.v. de MSC Beatrice, zijn hoog gekwalicifeerd. Zij hebben allen een speciale training gehad op de simulator. Qua uitrusting zijn de laatste generatie containerschepen " the top of the bill ", zoals deze technisch en nautisch zijn uitgerust zijn bijna niet te omschrijven. Een gemiddelde loods zegt dan ook dat met alle hulpmiddelen die er nu beschikbaar zijn op deze schepen het makkelijker varen is dan met een kleiner schip dat b.v. 10 jaar oud is. Ook de CdK twijfelt niet aan de technisch-nautische betrouwbaarheid van deze schepen, ook de commissie BFZ deelt deze mening. De vraag is wat als zo�n schip uit zijn roer loopt of de voortstuwing valt uit? Daar hebben wij grote moeite mee. Wij als Provinciale Staten vinden dat daar te weinig is overnagedacht.
Ook de SP-fractie onderschrijft deze mening.

Ook kwam de verdieping van de Westerschelde aan bod. Het is veiliger als deze verdieping er komt., Na de derde verdieping kunnen de scheepsbewegingen van en naar Antwerpen over het hele etmaal verdeeld worden. Daardoor zullen er minder ontmoetingen zijn van grote schepen die afhankelijk zijn van hoogwater. Volgens een anonieme CEO van rederij MSC is een vierde verdieping niet nodig, als de huidige drempels, lees ondieptes, zijn weggenomen dan staat er niets meer in de weg om met deze schepen 24 op 7 naar Antwerpen te varen.

Wat de veiligheid betreft zou het goed zijn als er een goed en door ��n persoon geleide Veiligheidscommando op poten wordt gezet. Het huidige model, met wisselende burgemeesters aan het hoofd, werkt niet naar behoren. Burgemeesters als hoofd hebben te maken met tegenstrijdige belangen. Wat voor de ene gemeente goed is kan averechts werken in de andere gemeente. Alleen daarom zal het huidige systeem nooit goed kunnen functioneren. Kijk alleen maar naar het gegeven dat de gemeente Goes, dat notabene niet eens aan de Westerschelde ligt, om commentaar gevraagd door RWS bij de doorkomst van grote containerschepen.

Hoelang heeft het wel niet geduurd voordat bij de stranding van de Forwairet er een zicht was op de lading die dit schip bij zich had. De wal stond binnen een half uur vol met honderden mensen, de vrijwillige brandweer van de gemeente Hulst voorop. Was er toen wat gebeurt met de lading dan had de ramp niet te overzien zijn geweest. Pas enkele uren later wist men bij benadering?! wat er aan boord was. Toen werd er ook nog gegoocheld met cijfers, met haalde kilo en ton door elkaar. Maar dit alles heeft er tot nu toe niet geleid tot een krachtige samenwerking tussen de verschillende instanties. Maar deze stranding heeft ook laten zien dat bij redelijk moderne schepen de veiligheid redelijk gewaarborgd is. Zelfs bij het breken van de Forwairet is er geen container overboord geslagen en niet ��n van de containers is gaan lekken. Bij de reparatie en lossing van het schip in Vlissingen moesten er snijbranders aan te pas komen om de containers te lossen.

Conclusie van de werkbezoek is, onder voorbehoud:

    a. Grote (container)schepen kunnen relatief gevaarloos de Westerschelde bevaren, mits aan alle voorwaarden is voldaan
    b. De risico ' s met betrekking tot de veiligheid moeten nader worden bezien c.q. onderzocht
    c. Het commando van de Veiligheidregio moet onder 1 persoon vallen, liefst de CdK
    d. Een 4e verdieping is niet nodig
    e. Wie betaald de extra kosten van deze proefperiode?

Derhalve behoeft er minder of niet ontpolderd worden.

Ik zal daarom binnen afzienbare tijd hier schriftelijke vragen over stellen.
Commentaar altijd welkom bij mij thepass at tomaatnet.nl
Tim Thepass


U bent hier