Antwoorden op vragen ingevolge artikel 44 van het reglement van orde inzake aanbod digitale TV Delta

22 juli 2009

Naar aanleiding van de versobering van het basispakket heeft de SP-fractie vragen gesteld aan het college van Provinciale Staten van Zeeland.

De antwoorden van GS zijn overall genomen niet erg positief uitgevallen voor de Zeeuwse kabelaar.

Provinciale Staten

Vragen van het statenlid J.C. Thepass (SP) ingevolge artikel 44 reglement van orde

AANHANGSEL tot de notulen van de provinciale staten van Zeeland 2009 nummer SBO-250.

Antwoorden van gedeputeerde staten: (ingekomen 06-07-2009)

1. Bent u het met ons eens, dat het onaanvaardbaar is dat de Zeeuwse (digitale) televisiekijker twee keer moet betalen voor het kunnen ontvangen van de publieke zenders;
Antwoord:
1. Uitzendingen van Ned. 1, 2, 3 en de regionale omroepen dienen gelet op de fiscalisering van de omroepbijdrage om niet beschikbaar te worden gesteld aan kabelaars (zoals Delta) en t.b.v. satelliet-ontvangst. Dat staat in de Multimediawet art. 2.1.3 over de verspreiding van de algemene programmakanalen. De themakanalen van de publieke omroep zijn een aanvulling op het algemene programma-aanbod via Ned. 1,2 en 3 en de regionale omroepen. Ze zijn gericht op specifieke doelgroepen en worden via internet kosteloos beschikbaar gesteld. De Multimediawet staat deze activiteiten toe, zolang de publieke omroep deze activiteiten naast de algemene publieke taak en kostendekkend uitvoert. Om ze kostendekkend te kunnen uitvoeren hebben de publieke omroepen met de kabelaars afspraken gemaakt over de kosten van doorgifte van de themakanalen t.b.v. tv- ontvangst. Bij andere kabelaars (b.v. Ziggo) zitten de themakanalen van de publieke omroep alle in de pluspakketten.
2. Bent u het met ons eens dat een zenderaanbod als deze een verschraling betekent voor het TVaanbod in het algemeen in het Zeeuwse;
Antwoord:
Ja, voor wat betreft de samenstelling van het basispakket
3. Bent u het met ons eens dat deze maatregel door de aanbieder van het (digitale) TV-signaal moet worden terug gedraaid;
Ja, in beginsel wel
4. Wat gaat u, als grootaandeelhouder van Delta, er aan doen om deze maatregel terug te draaien?
Antwoord:
Wij zullen als dagelijks provinciebestuur, gelet op de vele afkeurende geluiden uit de Zeeuwse samenleving, Delta schriftelijk verzoeken het basispakket van Delta Digitale Televisie zoveel mogelijk in de oorspronkelijke samenstelling terug te brengen.