Voortbestaan Vto-teams op de tocht ?

29 december 2009

Voortbestaan Vto-teams op de tocht ?

In de media verscheen op 23 december 2009 het bericht dat een deel van de (provinciale) subsidies voor de zogenoemde “Vroegtijdige onderkenning van ontwikkelingsstoornissen-teams” worden gekort in 2010.

De provincie Zeeland staat op het standpunt dat de diverse gemeentes in het Zeeuwse ook een deel van deze subsidies moeten dragen. Naar onze mening is hier nog geen goed georganiseerd overleg geweest met de diverse gemeentes.
Hierdoor komt het voortbestaan van deze Vto-teams op de tocht te staan, ondanks dat gebleken is dat deze teams een doorslaand succes zijn gebleken.

De fractie van de SP Zeeland in de Provinciale Staten zijn het hier absoluut niet mee eens en hebben daarom vragen gesteld aan de GS van Zeeland.
Wij vinden dat een grote groep van onze Zeeuwse jeugd de dupe dreigt te worden van deze onnodige bezuinigingsronde, hierdoor dreigt voor hen een investering in de toekomst verloren te gaan.

Hieronder de vragen:

Schriftelijke vragen conform art.44 van het Reglement van Orde. Van het lid Loes Passieux (SP‐fractie) over het dreigen te verdwijnen van de Vto‐teams: inzetbaar bij“vroegtijdige opsporing van problemen bij jonge kinderen”

Toelichting;
Bericht in de krant van woensdag 23 december 2009: “Gemeenten en provincie zien allemaal het nut in van het vroegtijdig opsporen van problemen bij kinderen. Toch lijkt het erop dat de Zeeuwse vto‐teams binnenkort verdwijnen. Vijfendertig jaar geleden werden overal in Nederland “vto‐teams”opgericht. Het project was een succes,maar toch besloot de overheid al vrij snel te stoppen met de subsidies.
In Zeeland is toen gezegd: “wij vinden dit zo belangrijk,dat wij dit uit eigen middelen gaan betalen”.
“De provincie betaalt momenteel nog de psycholoog,het secretariaat en de jeugdarts/coördinator van elk vto‐team. De vroege jeugdhulp wordt in 2011 geïntrigeerd in de centra voor jeugd en gezin. Momenteel draagt de provincie nog bij. Maar “Centra voor jeugd en gezin zijn,ook financieel, de verantwoordelijkheid van de gemeenten. De provincie wil in 2010 nog wel een deel bijdragen,maar alleen als de gemeenten ook bijdragen. Die toezegging is er niet.”

Vragen:

1. Is het College het met de SP‐fractie eens dat,met het nu stoppen van de vto‐teams in Zeeland,een goede en succesvolle methode van het vroeg opsporen van problemen bij jonge kinderen dreigt te verdwijnen?
    2. Kan het College het met de SP‐fractie eens zijn,dat eerst geregeld dient te worden dat er in elke gemeente een (verplicht in 2011!)Centrum voor Jeugd en Gezin is, waar de vroege jeugdhulp in wordt geïntrigeerd, voordat besloten wordt nu de vto‐teams op te heffen?
    3. Is het College bereid,de vto‐teams tot het moment dat alle gemeentes een Centrum voor Jeugd en Gezin hebben ,de vto‐teams te blijven ondersteunen door financieren van de psycholoog,het secretariaat en de jeugdarts/coördinator ?
    4. Is het College het met de SP‐fractie eens dat,door het nu gedeeltelijk, stoppen van het geven van de nodige financiële middelen door de provincie, een grote groep jongeren de dupe hiervan dreigt te worden?
    5. Is het College het eens met de SP fractie dat hierdoor een investering in de/hun toekomst verloren dreigt te gaan?

We zien uw reactie op bovenstaande,graag zo spoedig als mogelijk,
tegemoet.

Namens de Statenfractie van de SP