BORSSELE II, NEE

25 mei 2010

BORSSELE II, NEE

Dit is een gedenkwaardige dag.
Het actiecomitie Borssele II nee is met een website actief!
Deze en volgende acties worden van harte ondersteund door de SP-fractie in de Staten van Zeeland

Borssele II, Nee is de naam van het actiecomitie dat in Zeeland in verzet komt tegen de bouw en exploitatie van een tweede kerncentrale in Zeeland.
Alles wijst er op dat de plannen voor een tweede kerncentrale in Borssele doorgaan. CDA, PVV, SGP, TON en VVD zijn allemaal een voorstander van kernenergie. Nu kiezen voor een dure kerncentrale die pas over tien jaar in gebruik wordt genomen is onverantwoord en geldverspilling.

De afgelopen maanden is de komst van een tweede kerncentrale in Zeeland veelvuldig in het nieuws geweest. Op de plannen die energiebedrijf Delta heeft ingediend voor een nieuwe kernenergiecentrale met een vermogen van 2500 Megawatt is door veel verontruste organisaties ( waaronder Greenpeace, Red de Kaloot en de SP ) gereageerd. Op dit moment stelt de Delta het MER-rapport op en zal naar verwachting medio 2011 de definitieve vergunningaanvraag indienen.

Voor de aankomende verkiezingen is kernenergie een onderwerp wat in alle verkiezingsprogramma's is terug te vinden. Kijk hier onder om per partij hun standpunt over kernenergie te zien.

Om de druk op te voeren op de politieke partijen en energiebedrijf Delta is actiecomité 'Borssele II Nee' opgericht. Ons doel is het voorkomen van een tweede kerncentrale in Borssele en het tegengaan van verdere investeringen in kernenergie. Actiecomité 'Borssele II Nee' is opgericht vanuit de Zeeuwse afdelingen van de SP en zoekt zoveel mogelijk aansluiting met andere maatschappelijk betrokken organisaties.

Het MER rapport
Standpunten politieke partijen over Kernenergie