Dioxine in Zeeland?

11 september 2010

Dioxine in Zeeland?

Afgelopen week werd bekend dat er de afgelopen 20 jaar bij Thermphos en haar voorgangers tijdens het productieproces van fosfor, dioxine vrij is gekomen!

Voor het GS van de provincie Zeeland was het géén aanleiding om deze uitstoot van giftige stof nader te controleren en of aan banden te leggen. De wettelijke norm is een maximum van 0,1 nanogram (0,0000000001 gram) per kubieke meter lucht.
De beleidsambtenaar van de provincie Zeeland zegt ondermeer: "Dat betekent niet dat grotere hoeveelheden meteen schadelijk zijn voor de gezondheid. Maar overeind blijft staan: zo min mogelijk."
Tja, daar zal de politiek een afweging in moeten maken. Zo lang er nog geen onherroepelijke vergunning is, werkt Thermphos met een gedoogbeschikking voor de uitstoot van dioxine. Die kun je intrekken. Dat is ook de uiterste maatregel die je kunt treffen in het geval van een vergunning: bestuursdwang, waarbij het onderdeel van het bedrijfsproces waarbij dioxine vrijkomt, wordt stilgelegd."

De provincie heeft zich voorgenomen Thermphos daar strikt aan te houden.

Maar . . . een in juni uitgevoerde meting gaf een waarde van 0,43 nanogram te zien gaf. Boven de norm in de nieuwe milieuvergunning dus. En ook een daarna verrichte meting, waarvan de definitieve resultaten deze week worden verwacht, geeft geen goed resultaat te zien.

Volgens de Commissaris der koningin mevr. Karla Peijs bevindt de fosforproducent zich in de gevarenzone., maar ze stelt ook dat Fosforfabriek Thermphos International in Vlissingen-oost niet zomaar kan gesloten worden. Hoe verhoud zich dan dat met de medededeling van de VROM-Inspectie met sluiting van de fabriek dreigde vanwege ernstige milieu- en veiligheidsproblemen. Met name de uitstoot van dioxine was hen hierbij opgevallen De inspectie maakt zich zorgen over de hardnekkige geuroverlast en de toename van de geurbelasting in de omgeving. Ook maakt de inspectie zich zorgen over de gezondheidsaspecten die verbonden zijn aan de uitstoot van de stoffen van de fabriek.Volgens Peijs kan je een fabriek pas sluiten, als er een patroon is uit diverse metingen.
Peijs: " We blijven dus meten, want als je de fabriek zou willen sluiten, heb je een keihard dossier nodig voor de Raad van State.".

Evides kreeg sinds 2008 aanzienlijk meer vervuild afvalwater van fosforfabriek Thermphos te verwerken. De zuiveringsinstallatie kon dat niet aan, waardoor het water bij lozing nog vol fosfaten, zware metalen (waaronder cadmium) en stikstof zat. Dat blijkt uit een interne memo van de afdeling vergunningen van Rijkswaterstaat. Dit heeft Evides in samenspraak met Rijkswaterstaat gedaan.

De SP-fractie zal dit dossier op de voet blijven volgen en wanneer dit nodig is kritische vragen stellen aan het GS.