Ger van Unen: "Peijs moet eer aan zichzelf houden”

25 februari 2011

Ger van Unen: "Peijs moet eer aan zichzelf houden”

Lijsttrekker Ger van Unen van de SP in Zeeland vindt dat commissaris van de Koningin Karla Peijs de eer aan zichzelf moet houden als uit het Statendebat blijkt dat de Gedeputeerde Staten onvoldoende hebben gehandhaaft.

De SP vroeg naar aanleiding van een uitzending van het VARA-programma Zembla over Thermphos vorig jaar een interpellatiedebat aan. De aflevering ging over de jarenlange te hoge uitstoot van onder meer dioxine en zware metalen als cadmium. In het debat werd vervolgens aangedrongen op een onderzoek naar de gang van zaken bij Thermphos.

Het resultaat van de commissie-Mans is vernietigend, zij stelt onder meer dat de provincie onvoldoende kennis heeft om dergelijke chemische bedrijven te controleren en dat de provincie-bestuurders teveel de belangen van het bedrijf voorop stelden, ook nadat er grote milieu-overtredingen plaatsvonden.

Dat Peijs kritiek uit het rapport zo snel verwierp vindt Van Unen niet kunnen. „Ze spreekt voor haar beurt. Het rapport is voor de Staten. Het is niet aan haar het rapport af te kraken, zeker niet als in de Staten nog geen discussie is geweest. Bovendien kan ze nog niet zeggen dat er geen gevaar is geweest voor de volksgezondheid. Dat onderzoek moet de RIVM notabene nog starten.”

Commissaris van de Koningin Karla Peijs is binnen het provinciebestuur verantwoordelijk voor de handhaving bij een van de grootste fosforfabrieken ter wereld. „Het vervelende is dat je haar niet kan afzetten, ze moet de eer dan maar aan zichzelf houden.”