Gratis openbaar vervoer, het kan wél !

1 maart 2011

Gratis openbaar vervoer, het kan wél !

De SP kan niet wachten om de punten uit haar verkiezingsprogramma uit te voeren. Daarom voerden wij op 28 februari een actie om gratis openbaar vervoer aan te bieden aan de inwoners van Zeeland.

Om 8 uur 'sochtends stonden we al op het busstation in Oude Tonge om reizigers mee te nemen met onze gratis SP-Bus. Vooral de schoolgaande jeugd vond het een avontuur om in zo'n grote touringcar plaats te nemen en genoten van het uitzicht, de muziek en de SP-kandidaten die hier en daar nog wat uitleg nodig hadden over de te volgen route.

Connexxion was uiteraard minder gecharmeerd van onze actie. De betreffende chauffeur op de lijnbus trapte het gaspedaal steeds dieper in om onze bus bij te houden en gaf ondertussen klachten door aan de provincie en de politie Zeeland.

Ondertussen had het campagneteam de volledige rit naar Middelburg erop zitten en vertrok vanaf het NS station als lijn 50 richting Terneuzen Busstation, daar veranderde de tourbus in lijn 1 om de koukleumende passagiers op te pikken richting het Zorgsaam Ziekenhuis. Vanaf dat punt leidde de weg weer naar het treinstation van Goes, dit keer als lijn 20.

Ondertussen zaten de Provincie en Connexxion ook niet stil. Er kwamen vele telefoontjes van de provincie over het wel en wee van onze actie, dat we illegaal bezig waren omdat de provincie een deal had met Connexxion en nog meer argumenten werden over de toonbank gesmeten.

De SP vindt dat we niet een concurrent zijn van Connexxion, we vragen mensen immers niet om te betalen. Wij bieden enkel mensen een lift aan van het ene punt naar het andere punt en liften is in Nederland niet illegaal. Toen de provincie dat inzag besloten zij om het op de aansprakelijkheid van een ongeval te gooien. Natuurlijk is een buschauffeur altijd aansprakelijk voor enig letsel wat de passagiers overkomt. Daarom zet de SP ook nooit ongediplomeerde chauffeurs achter het stuur. Wij zorgen er altijd voor ( of we nou passagiers vervoeren of niet ) dat er een professionele buschauffeur rijdt die voldoende verzekerd is.

Één ding is zeker; de SP heeft aangetoond dat gratis openbaar vervoer in Zeeland wel degelijk mogelijk is en wij kunnen niet wachten om de andere partijen daarvan te overtuigen !

Bekijk hier het verslag van Omroep Zeeland