SP vreest voor voortbestaan ziekenhuis ADRZ

18 maart 2011

SP vreest voor voortbestaan ziekenhuis ADRZ

De SP-fractie in de Provinciale Staten stelt (nogmaals) schriftelijke vragen over de meest recente ontwikkelingen bij het Admiraal de Ruyter ziekenhuis.

Tijdens de verkiezingscampagne voor de Provinciale Statenverkiezingen gaf de Gedeputeerde van Heukelom aan dat het ADRZ in grote financiële problemen was, hij meende dat "het inmiddels vijf voor twaalf is voor het ziekenhuis en als we niet oppassen moeten mensen straks naar Rotterdam voor acute zorg."
Grond hiervoor was een ontvangen rapport waaruit dit zou blijken.

De toenmalige SP-fractie fronste daarop haar wenkbrauwen, getuige de schriftelijke vragen van Lian Colijn d.d. 23 februari 2011.

Nu blijkt dat de situatie inmiddels dusdanig verslechterd is dat uitzend- en oproepkrachten met onmiddelijke ingang zijn ontslagen. Verder is de Raad van bestuur met de ondernemingsraad in gesprek over verdere gevolgen. De overgebleven werknemers moeten nu deze gaten opvullen wat tot onhoudbare situaties kan leiden.

De SP wil graag een totaaloverzicht hebben van de situatie rondom de problematiek waarmee het ziekenhuis geconfronteerd wordt, daarom hechtten wij veel belang aan een spoedige beantwoording. Helaas moeten wij constateren dat het college andere dingen aan haar hoofd had in verkiezingstijd, waardoor wij tot op heden nog geen beantwoording hebben mogen ontvangen.

Hierdoor loopt een eventuele ondersteuning van het ziekenhuis onnodig vertraging op, waardoor de werknemers van het ziekenhuis en de algemene ziekenhuiszorg in Zeeland in gevaar komen.

UPDATE:

05-04-2011 • Het college van Gedeputeerde Staten erkent de ernst van de situatie bij het ADRZ, zo blijkt uit antwoorden op de vragen van fractievoorzitter Ger van Unen. 'In financieel opzicht lijkt de situatie zorgelijk.(...) Er ligt nog geen sluitende business case voor één van de voorliggende bouwscenario's.' zo schrijft het College.

Toch zien de Gedeputeerde Staten geen mogelijkheid tot ingrijpen; 'Volgens mededelingen vanuit de Raad van Bestuur in de pers gaat het ziekenhuis niet failliet, alleen wanneer er geen maatregelen getroffen zouden worden. (..) Het provinciebestuur heeft ter zake geen bevoegdheid om op een private organisatie als een ziekenhuis in te grijpen.'

Schriftelijke vragen (art. 44) Financiële situatie ADRZ (.PDF 130KB)

Beantwoording Provincie Schriftelijke vragen (art. 44) Financiële situatie ADRZ (.PDF 80KB)