Geen steun investeren duurzame energie

17 april 2011

Geen steun investeren duurzame energie

Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wil niet afzien van een nieuwe kerncentrale, dat bleek vrijdag tijdens de Statenvergadering.

De SP fractie had samen met GroenLinks & D66 een motie ingediend waarin het college werd opgeroepen om bij energiebedrijf Delta aan te dringen op het verduurzamen van hun brandstofmix en af te zien van de plannen voor een nieuwe kerncentrale. Collegepartij PvdA kon zich ook in de motie vinden, maar met 13 stemmen werd er geen meerderheid gehaald.

De reactie van Gedeputeerde van Beveren ( CDA ) was opmerkelijk. Hij ondersteunde de geschetste visie van de SP, om in 2050 volledig afhankelijk te zijn van duurzame energie, maar meende dat "we tot die tijd wel genoeg en goedkope stroom nodig hebben".

Jeroen van Dijen: "Blijkbaar heeft de gedeputeerde de argumenten in de motie niet goed gelezen, want uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek ( CBS) blijkt dat Nederland tot aan 2040 meer energie exporteert dan dat wij importeren. Met andere woorden, voor de energievoorziening van Nederland zijn we helemaal niet afhankelijk van kerncentrales, nu niet en ook in de toekomst niet!"

Motie "Kiezen voor duurzame energie" ( .pdf 222 kB)
Begeleidend betoog ( .pdf 123 kB)