Zeg NEE! tegen dit bestuursakkoord

26 mei 2011

Zeg NEE! tegen dit bestuursakkoord

Steeds meer provinciën keren zich tegen het bestuursakkoord dat is gesloten tussen het Rijk en de lokale overheden.

Volgens het akkoord krijgen gemeenten taken van het Rijk overgeheveld op het gebied van werk, zorg en jeugd. Maar dit gaat samen met een miljardenbezuiniging en minder beleidsvrijheid voor gemeenten. Reden voor de Zeeuwse SP-fractie om een motie in te dienen waarin het bestuursakkoord in scherpe verwoordingen werd verworpen.

'Het Bestuursakkoord dat is uitonderhandeld met het Rijk is absoluut onaanvaardbaar.' zegt Roland van Tilborg. 'Niet alleen wordt daarmee een enorme kaalslag op sociaal terrein via de gemeenten opgelegd, dat gebeurt dan ook nog eens op een manier die voor de gemeenten zelf onuitvoerbaar is. De gevolgen zijn desastreus voor mensen die hun bijdrage leveren in de Sociale Werkvoorziening, voor medewerkers en cliëntjes bij de Jeugdzorg, voor Wajongers, eigenlijk voor álle Zeeuwen.'

Ook de overheveling van de taken van de jeugdzorg naar de gemeente baart de fractie grote zorgen. Van Tilborg: 'Nota bene bij de jeugdzorg zijn gemeenten eigenlijk blij dat ze deze taak krijgen. Maar als dat dan betekent dat ze tegelijkertijd 300 miljoen minder voor die taak krijgen, dan blijft van die blijdschap weinig of niets meer over.'

Alhoewel het bestuursakkoord pas voor de aankomende Statenvergadering van 24 juni op de agenda staat, heeft de fractie toch besloten om de motie tijdens de vergadering van 23 mei al in te dienen.

'Over enkele weken stemmen de leden van de VNG al over dit bestuursakkoord, op 8 juni. Natuurlijk kunnen we de volgende vergadering afwachten,' aldus Van Tilborg, 'maar we willen juist de gemeenten die tegenstemmen steunen door nu een krachtig signaal af te geven.'

Bovendien is het zeer belangrijk dat de Zeeuwse gemeenten opkomen voor hun inwoners. Hoe meer hoe beter, maar ook de provincie moet van zich laten horen. De provincie moet gewoon opkomen voor de werkgelegenheid en de sociale zekerheid van iedereen, ook van mensen met een arbeidshandicap. Dat is ook economie en dat is bovendien sociaal. We moeten gezamenlijk een vuist maken.'

Ondanks de argumentatie van de SP konden slechts Groenlinks en François Babijn (PVZ) zich in de motie vinden, deze werd uiteindelijk verworpen met 32 stemmen tegenover 5.

Motie Bestuursakkoord ( .PDF 362KB )

Betoog over Motie Bestuursakkoord ( .PDF 340KB )