PvdA blokkeert kansen voor MBO-studenten

26 juni 2011

PvdA blokkeert kansen voor MBO-studenten

Zeeland wil niet inzetten op gratis openbaar vervoer voor 16- en 17-jarige MBO studenten. Dat is de uitkomst van de motie die de SP indiende tijdens de statenvergadering van 24 juni.

Veel studenten in het MBO (middelbaar beroepsonderwijs) hebben nog niet de leeftijd van 18 jaar bereikt, daarom krijgen zij geen OV-jaarkaart, die hun oudere klasgenoten wel krijgen. Dat betekent dus enorme reiskosten op jaarbasis, alleen om naar school te gaan.

Een scholier uit Kloosterzande betaalt zo op jaarbasis 686,00 euro om dagelijks naar Terneuzen te reizen. Mocht zijn opleiding alleen in Goes aangeboden worden dan zijn de jaarlijkse reiskosten al bijna het dubbele, namelijk 1137,50 euro.

"Ongehoord", zo oordeelt Roland van Tilborg. "Voor veel gezinnen geeft dit kostenplaatje de doorslag bij de studiekeuze. Er zijn situaties bekend waarbij de ouders ervoor kiezen om hun kind de eerste 2 jaar op een school in de buurt te houden totdat het 18e levensjaar bereikt is, om dan aan de opleiding te beginnen die hun kroost echt graag wil. Die 2 jaar zijn dan weggegooid geld en zorgt ervoor dat deze scholieren 2 jaar langer door moeten leren voor het vak dat ze wel graag willen uitoefenen. Pure kapitaalvernietiging dus."

De gedeputeerde had wel begrip voor de studenten in het MBO maar was niet bereid om deze op te lossen."Wij moeten niet de taken gaan uitvoeren van de landelijke politiek, dan gaan we hun problemen oplossen terwijl ze dat zelf moeten doen." Aldus George van Heukelom.

Van Tilborg is het daar niet mee eens: "Natuurlijk zou het mooi zijn als de landelijke politiek alsnog het beleid voor de OV-jaarkaart aanpast, maar juist een provincie als Zeeland kan profijt hebben door dit zelf te regelen. Zo kan het gratis openbaar vervoer in Zeeland wellicht de krimp inperken. Bovendien is er een goede kans dat Den Haag dan eindelijk eens wakker wordt als zij zien dat dit regionaal wel opgelost kan worden en dan meer haast maakt in dit dossier."

"Voor de kosten hoeven we het niet te laten. Delta heeft een extra uitbetaling gedaan aan de aandeelhouders van 25 miljoen en als provincie hebben we recht op de helft daarvan. Alhoewel we kritisch zijn op Delta, kunnen we deze bonus maar beter voor goede zaken gebruiken en de aankomende 3 jaar de trajecten van woonplaats tot schoolplaats gratis maken. Dat kost ons nog geen 2,5 miljoen euro, maar biedt wel een enorme lastenverlichting voor hen die schoolgaande kinderen in deze leeftijd hebben en deze tegemoedkoming nodig hebben. Immers is meer dan 50% van het openbaar vervoer in zeeland leerlingenvervoer."

De motie haalde nét geen meerderheid mede doordat de PvdA deze niet wilde steunen. Lees daarover meer in het weblog van de fractie.

Overigens betekent dat niet dat de SP zich nu hierbij neerlegt, de aankomende maanden zullen we gericht actie voeren om deze scholieren te ondersteunen totdat er gelijkheid is tussen MBO-studenten onder de 18 jaar en boven de 18 jaar.

Motie SP: Openbaar vervoer voor 16- en 17-jarige MBO-studenten ( .PDF 124KB )
Nieuwsbericht PZC: Provincie springt niet in OV-gat voor 16- en 17-jarige scholieren
ROOD, jong in de SP: Provincie Zeeland laat MBO-studenten in de kou staan