Ziekenhuis stoot taken af en investeert in prive-kliniek

12 juli 2011

Ziekenhuis stoot taken af en investeert in prive-kliniek

Het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis (ADRZ) maakte vorige week in haar nieuwsbrief bekend dat zij een nieuwe privé-kliniek gaan openen in Zierikzee. Deze kliniek is volledig in handen van het nieuw op te richten ‘zorgbedrijf’ Zeeland Care.

Het ADRZ gaat nu onderdelen van het ziekenhuis afstoten en zelfstandig laten werken. Taken als kaakchirurgie, dialyse, plastische chirurgie & KNO kunnen perfect verder als zelfstandige activiteit in zo’n zorgbedrijf aldus het ADRZ.

Ook het al eerder afgestoten Medisch Wellness Centrum Zeeland zal verder gaan in Zierikzee. Het pand van het Zweedse Rode Kruis Ziekenhuis zal worden verkocht, daarna zal het ADRZ dit weer huren van de nieuwe eigenaar.

De SP is verbijsterd over deze gang van zaken. Ger van Unen, fractievoorzitter van de SP-fractie in de Provinciale Staten: ‘De zorg in Zeeland wordt van alle kanten bedreigd door bestuurders en managers. De afgelopen jaren was er letterlijk sprake van een kaalslag op Walcheren, terwijl de acute zorg absoluut niet op orde was. Het is toch van de zotte dat het ziekenhuis in Vlissingen leeggeroofd wordt en er nu dure privéklinieken worden opgezet, dit tast gewoon de toegankelijkheid van zorg aan"

‘Nu gaan (semi) particuliere klinieken ook nog eens de krenten uit de pap roven terwijl het ADRZ doet alsof haar neus bloedt. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de basiszorg voor alle Zeeuwen boven de Westerschelde op orde is voordat ze zich met allerlei experimenten inlaten. Het laatste wat we met de Zeeuwse zorg zouden willen is dat prive-investeerders bakken met geld verdienen aan mensen die ziek zijn en geen kant opkunnen.’

De SP heeft aan minister Schippers en het dagelijks provinciebestuur van Zeeland schriftelijke vragen gesteld.

UPDATE:

13-09-2011 • Het college van Gedeputeerde Staten wil zich op geen enkele manier uitlaten over de nieuwe Victoria Kliniek. Dat blijkt uit de antwoorden die de SP kreeg op schriftelijke vragen.

Ger van Unen; 'Dit betekent dus weer een aparte BV met een dikverdienende directeur en nog meer managers en bestuurders in de tussenlagen. Het enige wat de Provincie daarop weet te zeggen zijn opmerkingen als "Een mening onzerzijds is niet relevant." Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht.'

Daarbij vergeet de Provincie dat zij in 2003 de drijvende kracht waren voor de fusie van de ziekenhuizen in Goes en Vlissingen.' zegt Ger. 'Een fusie die niet wat ons betreft absoluut niet het beoogde resultaat heeft gehad.'

Bekijk de volledige update:
'Privé-klinieken in plaats van ziekenhuizen, daar gaan wij niet over'

Schriftelijke vragen: Afstoten functies ADRZ en verstrengeling met private partijen ( .pdf 193 KB)