Openingstijden Zeelandbrug niet goed afgestemd

5 augustus 2011

Openingstijden Zeelandbrug niet goed afgestemd

In de namiddag zijn vrijwel dagelijks enorme opstoppingen tussen Goes en Zierikzee door een openstaande Zeelandbrug. Veel Zeeuwen die van hun werk op weg zijn naar huis moeten dagelijks noodgedwongen wachten totdat vele plezierjachten de brug hebben gepasseerd.

De Zeeuwse SP-fractie heeft de afgelopen periode opnieuw diverse klachten ontvangen van forensen. Woordvoerder economie en mobiliteit Roland van Tilborg: ’Voor veel inwoners is de dagelijkse opstopping bij de Zeelandbrug uitermate frustrerend. ’s-Ochtends is het oversteken van de langste brug van Nederland geen enkel probleem, de brug is tussen iets over half acht tot iets voor negen uur nooit open voor de pleziervaart. Waarom kan eenzelfde regeling niet ook gemaakt worden voor de avondspits?’.

Volgens de dienstregeling van de Zeelandbrug wordt de brug tijdens de zogenaamde 'bloktijden' niet geopend. Dat is van 8 minuten voor het hele uur tot 7 minuten over het hele uur en van 21 minuten na het hele uur tot 7 minuten na het halve uur. Gedurende de rest van de tijd (dus 29 minuten per uur) kan de brug worden geopend voor het scheepvaartverkeer, uitgezonderd de ochtendspits regeling.

Vroeger was dat minder. Op de site van de Zeelandbrug is te lezen dat de brug sinds 1 juni 2008 op afstand wordt bediend. Daardoor zijn de openingstijden van de brug uitgebreid, aldus de site.

Van Tilborg: “De vraag is waarom de openingstijden zijn uitgebreid. Het dagelijkse wachten op de brug levert toch een grote economische schade op, nog afgezien van de milieuvervuiling van de rijen wachtende auto's met draaiende motoren.”

De SP heeft aan het dagelijks provinciebestuur van Zeeland schriftelijke vragen gesteld.

UPDATE:

06-09-2011 • Het college van Gedeputeerde Staten gaat onderzoeken of de Zeelandbrug ook tijdens de avondspits gesloten kan blijven voor de scheepvaart.

Dat schrijft zij in antwoord op schriftelijke vragen van SP Statenlid Roland van Tilborg. ’Ik ben blij dat de Provincie kijkt of de ochtendspitssluiting ook voor de avondspits kan komen.’

'Hopelijk krijgen we de resultaten nog voor de zomer van 2012 zodat de Zeeuwen niet meer een half uur stil staan op weg naar huis.'

Bekijk de volledige update:
Provincie volgt SP: Onderzoek naar openingstijden Zeelandbrug

Schriftelijke vragen Openingstijden Zeelandbrug ( .PDF 67KB)
Z2 Videojournaal: Item over openingstijden Zeelandbrug
PZC: SP: Zeelandbrug ook in avondspits dicht