SP bezorgd over mogelijke winning schaliegas

30 augustus 2011

SP bezorgd over mogelijke winning schaliegas

Het Britse bedrijf Hutton Energy wil een vergunning vragen voor het boren naar schaliegas in de omgeving van het Sint Philipsland.

In Noord-Brabant en Limburg is al sprake van een opsporingsvergunning voor het tevens Britse bedrijf Cuadrilla dat proefboringen wil doen in de omgeving van Boxtel en Haaren. Hierop zijn brede protesten ontstaan onder de inwoners, milieugroeperingen, de (lokale) politiek en waterwinbedrijven.

Bij de winning van schaliegas komt methaangas (CH4) vrij. Dit gas is een broeikasgas en is meer dan 20 keer schadelijker dan koolstofdioxine (CO2). Verder zijn er nog vele (gezondheid) risico’s zoals het gebruik van chemicaliën bij ‘fracking’, kans op ontploffingen of aardbevingen en enorm verbruik ( en mogelijke verontreiniging) van grondwater.

In het kader van de zorg voor het milieu, een duurzaam gebruik van de ondergrond en de grote onzekerheid die er nog steeds is rond het rendement van de winning van schaliegas vindt de fractie van de SP het belangrijk om tijdig haar zorg uit te spreken en de minister te verzoeken om deze vergunningsaanvraag te weigeren. Daarom heeft de fractie schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks provinciebestuur van Zeeland.

UPDATE:

07-10-2011 • 'De provincie Zeeland erkent de gevaren van het boren naar schaliegas.' Dat schrijft het college van Gedeputeerde Staten in antwoord op de schriftelijke vragen van Statenlid Jeroen van Dijen.

Naar aanleiding van de voorgenomen proefboring door het Britse Hutton Energy heeft het college contact opgenomen met het ministerie die de aanvraag heeft bevestigd. Maar - aldus het ministerie - 'Het grootste deel van het betreffende gebied ligt in Brabant, een klein deel betreft het grondgebied van de provincie Zeeland.'

Van Dijen: 'De gevaren van het boren naar schaliegas zijn bekend bij het provinciebestuur. Ook al zullen voorgenomen boringen niet op Zeeuwse grond gebeuren, de mogelijke effecten als vervuiling van oppervlaktewater, methaangas uitstoot of zelfs aardbevingen kunnen wel gevolgen hebben voor Zeeland.'

Bekijk de volledige update:
Provincie volgt SP: Zorgen over schaliegas

Schriftelijke vragen over Schaliegas ( 194kB .PDF )
Persbericht over Schaliegas ( 53kB .PDF )