Provincie zwijgt in alle tonen over salaris ziekenhuis-top

13 september 2011

Provincie zwijgt in alle tonen over salaris ziekenhuis-top

Op 25 juli heeft de SP fractie schriftelijke vragen gesteld over de absurde salarissen van de ziekenhuisbestuurders van het ADRZ. Uit onderzoek bleek dat ziekenhuisbestuurders in heel Nederland gemiddeld 248.000 euro verdienden in 2010, een forse overschrijding van de norm die 169.000 euro is.

Ook de Zeeuwse bestuurders konden de afgelopen twee jaren hun zakken goed vullen. In totaal werd er 1.352.439 euro uitbetaald terwijl zij volgens de norm maximaal 760,500 euro mochten ontvangen. Toch ziet het dagelijks provinciebestuur geen enkele reden om in te grijpen.

'Het accountantsrapport van de Raad van Toezicht zou volledig kloppen maar is vertrouwelijk, ondanks toezeggingen van de Gedeputeerde dat de politieke fracties dat mochten inzien.' zegt SP fractievoorzitter Ger van Unen. 'Verder zegt het college van Gedeputeerde Staten op bijna al onze vragen dat het gaat om een landelijke norm en dat zij daarom geen mening hebben.'

'Ik vind dat echt treurig, het gaat hier toch om de Zeeuwse zorg en hoe wij als provincie denken over grootverdieners als bestuurders terwijl er extreem bezuinigd wordt op verplegend personeel? Die tweedeling is niet meer uit te leggen, maar als wij bij de Gedeputeerde misstanden aan de kaart brengen dan speelt hij de zwarte piet direct door aan Den Haag.

'Wat de SP fractie betreft krijgt dit verhaaltje nog een staart, wij willen dat accountantsrapport weleens inzien want je gaat mij niet uitleggen dat zulke bedragen gerechtvaardigd zijn. En ondertussen hoop ik van ganse harte dat het dagelijks bestuur van de provincie Zeeland zich eens strijdbaar zou tonen en in de bres durft te springen voor betere zorg in Zeeland'.

Antwoord op vragen over de salarissen ADRZ ( 80 KB .pdf )
'Salaris top ADRZ ten onrechte gerechtvaardigd'