Provincie volgt SP: Zorgen over schaliegas

7 oktober 2011

Provincie volgt SP: Zorgen over schaliegas

'De provincie Zeeland erkent de gevaren van het boren naar schaliegas.' Dat schrijft het college van Gedeputeerde Staten in antwoord op de schriftelijke vragen van Statenlid Jeroen van Dijen.

Naar aanleiding van de voorgenomen proefboring door het Britse Hutton Energy heeft het college contact opgenomen met het ministerie die de aanvraag heeft bevestigd. Maar - aldus het ministerie - 'Het grootste deel van het betreffende gebied ligt in Brabant, een klein deel betreft het grondgebied van de provincie Zeeland.'

Van Dijen: 'De gevaren van het boren naar schaliegas zijn bekend bij het provinciebestuur. Ook al zullen voorgenomen boringen niet op Zeeuwse grond gebeuren, de mogelijke effecten als vervuiling van oppervlaktewater, methaangas uitstoot of zelfs aardbevingen kunnen wel gevolgen hebben voor Zeeland.'

Op de vraag of Zeeland niet net als de provincie Brabant, het ministerie wil laten weten tégen het verlenen van een vergunning te zijn, houden Gedeputeerde Staten een slag om de arm: 'Het college stelt zich op het standpunt dat zij zich eerst wil laten informeren over procedure, inhoud en mogelijk effecten voor Zeeland. Hierover is inmiddels contact met het ministerie. Afhankelijk van de uitkomsten van deze contacten zal het college overwegen om eventuele zorgen kenbaar te maken. Hierbij zal ook de vraag meespelen of er een proefboring in Zeeland uitgevoerd gaat worden.'

'Het college geeft in haar antwoorden duidelijk aan dat zij willen inzetten op duurzame vormen van energieopwekking, dat betekent dus ook dat zij geen toekomst ziet voor schaliegas.' aldus Van Dijen.

Antwoord op schriftelijke vragen over proefboring naar schaliegas ( 82kB .PDF )