Algemene beschouwingen: 'Asfaltcollege investeert in verkeerde zaken.'

12 november 2011

Algemene beschouwingen: 'Asfaltcollege investeert in verkeerde zaken.'

Afgelopen vrijdag bespraken de Provinciale Staten van Zeeland de programmabegroting 2012, het huishoudboekje van de Provincie voor de aankomende jaren. Tijdens een lange vergadering gaven de verschillende fracties hun visie op de inkomsten en uitgaven van Zeeland. De SP heeft veel kritiek op de manier waarop de coalitiepartijen PvdA, CDA, VVD & SGP het geld gebruiken voor asfalt en verkeer terwijl de ziekenhuizen failliet gaan en de wachtlijsten bij de Jeugdzorg oplopen.

Fractievoorzitter Ger van Unen: 'In totaal wordt er de komende jaren 550 miljoen uitgegeven aan asfalt en verkeer, terwijl er flink wordt bezuinigd op de echt belangrijke zaken als jeugdzorg. Tussen de eerste melding en het moment dat er daadwerkelijk hulp wordt geboden zit nu soms maar liefst 17 weken. Dat is dus 4 maanden waarin deze kwetsbare kinderen gevaar lopen.'

Ook is Van Unen niet te spreken over de bezuinigingen op natuur. 'Dit kille rechtse beleid bezuinigt maar liefst 70% op landschapsbeheer! En dat voor een provincie die zich naar de buitenwereld als gastvrije groen/blauwe oase wil profileren, waar toeristen naartoe komen voor de rust, ruimte & natuur. De gaten die het kabinet slaat op de EHS, een aaneensluiting van de belangrijkste natuurgebieden, worden zo op geen enkele wijze opgevangen. We gaan weer terug naar postzegeltjes-beleid!'

'Naast deze onfatsoenlijke keiharde bezuinigingen gaat het college ook nog eens de belasting op autobezit verhogen, een onnodige lastenverzwaring voor zoveel Zeeuwen die echt gewoon afhankelijk zijn van die auto. Zeeuwen voor wie het openbaar vervoer, helaas, geen alternatief is.'

De SP maakt zich ook zorgen over de voorzieningen in Zeeland. Van Unen: 'Overal in Zeeland zien we hetzelfde; bibliotheken krimpen, scholen en buurthuizen verdwijnen. Gezinnen die zich in zulke gebieden willen vestigen zullen wel 2 of 3 keer nadenken, daarmee krijgen we een negatieve spiraal. De provincie Zeeland zou hier een regierol moeten spelen, behouden wat kan en alleen centraliseren wat echt moet.'

Gedeputeerde Van Heukelom gaf toe dat de SP gelijk heeft en het verdwijnen van de voorzieningen een probleem is. De provincie Zeeland zal daarom het Masterplan Voorzieningen wat gemaakt is voor de regio Zeeuws Vlaanderen op korte termijn ontwikkelen voor de volledige provincie.

Lees hieronder de volledige inbreng van de SP:

Voorzitter,

Vandaag bespreken we de begroting en de najaarsnota de eerste echte financiële stukken van dit college van Gedeputeerde Staten. We bespreken vandaag waar wel en waar geen geld aan wordt uitgegeven het komende jaar en de lange termijn, met andere woorden: wat dit college wel belangrijk vind en wat niet.

Voor het eerst wordt het ware gezicht van dit college zichtbaar. En de SP heeft dan ook een mooie naam voor dit college bedacht.
Wij noemen het: Het Asfaltcollege.

Voorzitter,

Den Haag heeft te veel geld uitgegeven om de banken te helpen.
Den Haag legt de rekening hiervoor bij de gemeenten, de provincies en bij de inwoners van Nederland. Die gemeenten krijgen op hun beurt ook problemen en leggen de rekening vervolgens neer bij haar inwoners. De provincie Zeeland tenslotte heeft hierdoor ook minder geld te besteden en leggen de problemen neer bij de ambtenaren en wederom bij haar inwoners.

De inwoners van Zeeland worden op deze manier dus drie keer gepakt. Er verdwijnen op alle niveaus voorzieningen, de kosten worden hoger, de toeslagen worden lager, de OZB wordt verhoogd en tot overmaat van ramp vind dit college het ook nog nodig om de opcenten op de autobelasting te verhogen. Nog een lastenverhoging erbij.

We zullen hier straks nog uitgebreid over praten maar toen ik het hier deze week over had met de fractievoorzitter van de SP in Zuid Holland zei hij: “Zit de VVD in het college? En verhogen die de opcenten? Als ze dat hier zouden doen worden ze met pek en veren de provincie uitgedragen.”

Gelukkig gebeurt dat niet, want we hebben al genoeg VVD’ers in Zeeland.

Hoe zitten de cijfers van dit asfaltcollege precies in elkaar:

• In totaal wordt er de komende jaren € 550.000.000.- uitgegeven aan infrastructuur en mobiliteit; asfalt en verkeer dus.
  • Er wordt flink bezuinigd op de echt belangrijke zaken als Jeugdzorg. Waar het vorige college nog extra geld uittrok om wachtlijsten weg te werken, gaat het huidige college dit wegbezuinigen. Terwijl we vorige week hebben kunnen horen er tussen de eerste melding en het moment dat er daadwerkelijk hulp wordt geboden maar liefst 17 weken kan zitten. Dat is dus 4 maanden waarin deze kwetsbare kinderen gevaar lopen. Zelfs als die eerste melding binnenkomt via het meldpunt kindermishandeling. De SP vind dat wij met z’n allen zoals wij hier zitten verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van deze kinderen. En hoe kunnen we de jeugdzorg overdragen aan de gemeenten als we de zaken zelf nog niet eens op orde hebben? Voor de overdracht is in ieder geval ook nog helemaal niets gereserveerd. Wij kiezen wel voor deze kinderen, zij zijn veel belangrijker dan al dat asfalt.
  • Dit college bezuinigd ook op Landschapsbeheer, maar liefst 70%! En dat voor een provincie die zich naar de buitenwereld als gastvrije groen/blauwe oase wil profileren, waar toeristen naartoe komen voor de rust, ruimte & natuur.
  • De provincie leeft op te grote voet, we moeten straks zelfs geld gaan lenen. Dat, terwijl we per jaar ruim 350.000.000,- euro te besteden hebben. En ondertussen wordt van deze provincie verwacht dat wij toezicht houden op de gemeenten of ze wel goed met hun financiën omgaan. Hoe kun je dat uitleggen? Bij de behandeling van de begroting vorig jaar hakte de fractievoorzitter van de VVD, de heer Heijning keihard op ‘een greep uit de kas’ door het toenmalige college. Nu doet de heer Heijning als Gedeputeerde exact hetzelfde.
  • Tot slot bevat de begroting nog vele risico’s: het plan Perkpolder, Waterdunen en de (ijdele) hoop op miljoenen voor de Tractaatweg. Risico’s die niet begroot zijn maar wel een gevaar kunnen opleveren voor onze financiële positie.

Voorzitter,
Één ding is wel zeker, rooskleurig ziet het er zeker niet uit!
Natuurlijk wil de SP deze begroting ook verbeteren. Wij doen dat met aantal moties.

1) De eerste motie gaat over een onderwerp dat de SP al jaren bezig houdt, waar we ook al vaker een motie over ingediend hebben, het onredelijke verschil tussen 16 en 17 jarigen die aan het MBO studeren en dezelfde leeftijdsgroep die een hogere vervolgopleiding volgt. Het gratis openbaar vervoer voor het MBO dus. De SP vind dat er sprake is van discriminatie op basis van leeftijd en op basis van opleiding. Waarom het ene kind wel en het andere niet?
De reden dat we dit onderwerp opnieuw op de agenda zetten is de aankomende fusie van het ROC Zeeland en het ROC Westerschelde. Er verdwijnen alleen al uit Zeeuws Vlaanderen 60 opleidingen, de afstand wordt groter en de reistijden worden langer.

De SP is er echt bang voor dat door de hoge kosten voor de ouders, kinderen niet meer de opleiding van hun keuze kunnen volgen. Een busabonnement van Kloosterzande naar Goes kost al € 1137,50 per jaar! De ene student krijgt dit wel vergoed en de andere student niet. Kinderen in Zeeland moeten optimale en gelijke kansen krijgen voor hun toekomst.

Natuurlijk vind ook de SP dat dit eigenlijk een taak is van de rijksoverheid maar de SP is realistisch, wij denken niet dat we op korte termijn op dit gebied iets goeds te verwachten hebben uit Den Haag.

De SP wil in ieder geval niet meer wachten tot de gedeputeerde klaar is met zijn mensenvervoersplan. We wachten ook nog op een ziekenhuisvisie en nog veel andere ingewikkelde visies. Ondertussen betalen deze Zeeuwse kinderen de rekening.

Andere provincies hebben intussen een ov-jaarkaart voor deze studenten of een tegemoetkoming zoals Limburg, Groningen en Gelderland. In Limburg is een dergelijke motie zelfs unaniem aangenomen. Provinciale staten van Zeeland pak de handschoen op, doe hetzelfde en help een stuk onrecht de wereld uit.

2) De 2de motie gaat over graaiers. Den Haag haalt in ieder geval het geld niet waar het verdwenen is….in de zakken van de bonusboys en de grote graaiers. De provincie Zeeland heeft sinds 2007 een norm voor bestuurders van gesubsidieerde instellingen op het niveau van het inkomen van een minister. Wij willen die norm in deze tijden van broekriem aanhalen verlagen naar de norm van een gedeputeerde dus naar 120.000,- In deze tijden van bezuinigen is dat in de publieke sector een mooi inkomen.

3) De 3de motie gaat over al die voorzieningen die er op gemeentelijk niveau verdwijnen. Bibliotheken, pinautomaten, scholen en ga zo maar verder. Als wij de krimp echt willen tegengaan moeten we zorgen dat minimaal dat wat er nu is blijven behouden. Nieuwe inwoners komen echt niet wonen in gebieden waar alles al verdwenen is. Wij zien hier een regierol voor de provincie.

Ik rond af met de opmerking dat de SP zou het anders doen voorzitter. De SP zou minder geld uitgeven aan asfalt en meer aan dat wat belangrijk is voor de Zeeuwse mensen en kinderen.

Dank u wel.

Ger van Unen
Fractievoorzitter SP
Provinciale Staten Zeeland