Provincie volgt SP: Geen Zeeuwse Floriade

30 november 2011

Provincie volgt SP: Geen Zeeuwse Floriade

De provincie Zeeland heeft vandaag besloten om zich niet kandidaat te stellen voor de Floriade in 2022. Het college van Gedeputeerde Staten trekt de stekker uit het Floriade-avontuur vanwege een gebrek aan draagvlak in de Provinciale Staten van Zeeland.

De SP reageert verheugd op het realisme van de Provincie. Statenlid Roland van Tilborg: ‘Het college van Gedeputeerde Staten voorkomt hiermee dat ze straks een college van Gedupeerde Staten worden. Ruim een halfjaar geleden werd het voornemen om samen met Brabant en enkele gemeenten de Floriade van 2022 te organiseren bekend gemaakt, toen plaatste de SP al vraagtekens bij het nut en de financiële risico’s. We zijn blij dat nu ook de andere partijen tot inkeer komen.’

De afgelopen edities van de Floriade zijn lang niet allemaal een succes geweest. De laatste editie in de Haarlemmermeer was met 2,1 miljoen bezoekers goed voor een verlies van 8 miljoen euro, waarvan 6,2 miljoen voor rekening van de gemeente kwam. Van Tilborg: ‘Dit soort financiële risico’s kunnen wij in deze tijd van bezuinigen niet aangaan en is naar de mening van de SP ook niet te verkopen naar de inwoners toe.'

'Daarnaast kun je je ook afvragen waarom de overheid een dergelijk evenement moet betalen terwijl de opbrengsten voor ondernemers zijn. Dat lijkt wel een vorm van verkapte staatsteun.’

De SP is ook niet te spreken over de wijze hoe de besluitvorming zich heeft afgespeeld. ‘Waarom is er niet eerst gekeken naar het draagvlak en de wens om de Floriade te organiseren? Ondertussen heeft de Provincie 30.000 euro uitgegeven en de gemeente Tholen 25.000 euro, dat is nu weggegooid geld!’