SP: 'Vluchtelingen van harte welkom in Zeeland'

5 november 2011

SP: 'Vluchtelingen van harte welkom in Zeeland'

Minister Leers (asiel en immigratie) is onlangs een proef begonnen om vluchtelingen met een verblijfsvergunning sneller woonruimte te geven. In de voorgestelde aanpak wordt binnen 10 weken woonruimte toegewezen. De vrijblijvendheid om een woning te weigeren verdwijnt dan.

SP-fractievoorzitter Ger van Unen is blij met deze proef: 'Wanneer vluchtelingen een verblijfsvergunning krijgen en Nederlander zijn is het ongepast om deze mensen langer in het asielzoekerscentrum te houden dan absoluut noodzakelijk. Zo loopt de verdere integratie onnodige vertraging op terwijl de omstandigheden in een asielzoekerscentrum verre van ideaal zijn.'

'Op dit moment kunnen vluchtelingen nog een woning weigeren, bijvoorbeeld omdat ze denken in een stad sneller aan werk te komen of omdat daar al familieleden en landgenoten wonen, maar in veel steden heerst woningnood. De Zeeuwse gemeenten blijven juist zitten met de woningen die ze verplicht beschikbaar houden voor vluchtelingen. De huizen zijn er, maar de vluchtelingen niet. Daarom zien wij graag dat de provincie een actief beleid ontwikkelt om deze asielzoekers te verwelkomen in Zeeland. Daarnaast kan dit een effectief middel zijn om de krimp en de vergrijzing in delen van Zeeland te bestrijden.'

De provincie Zeeland heeft al eerder aangegeven dat zij nadenken om gezamenlijke huisvesting te ontwikkelen voor jonge, alleenstaande asielzoekers.

Van Unen:' Dit lijkt mij niet de juiste weg, door gezamenlijke huisvesting te bieden krijg je weer een concentratie waardoor zij onderling de eigen taal blijven spreken en slechter contact maken met de Zeeuwen. Zo voorkom je integratie juist, heeft de provincie niets geleerd van de problemen rond de gastarbeiders in de vorige eeuw?'

De SP-fractie heeft hierover vragen gesteld aan het dagelijks provinciebestuur.

UPDATE:

13-12-2011 • Het college van Gedeputeerde Staten erkent dat gezamenlijke huisvesting voor asielzoekers met een verblijfsvergunning niet bevorderlijk is voor de integratie. Dit schrijven zij in reactie op vragen van de SP.

Fractievoorzitter Ger van Unen: 'De slechte integratie van gastarbeiders in de vorige eeuw kwam voor een gedeelte door de concentratie in bepaalde wijken. Daardoor bleven zij onderling de eigen taal spreken en konden slechter contact maken met de Zeeuwen. Ik ben dan ook blij dat de Provincie dit onderschrijft en niet langer zal inspelen op gezamenlijke huisvesting van asielzoekers met een verblijfsvergunning.'

Bekijk de volledige update:
Provincie volgt SP: Vluchtelingen niet gezamenlijk huisvesten

Schriftelijke vragen over integratie en spreiding van vluchtelingen ( 159kB .PDF )