'Vertrouwelijk vergaderen moet afgelopen zijn'

17 november 2011

'Vertrouwelijk vergaderen moet afgelopen zijn'

Afgelopen vrijdag maakte Commissaris van de Koningin Karla Peijs aan het einde van de Statenvergadering (publiek) bekend dat er ‘een extra vergadering zou plaatsvinden over Bureau Jeugdzorg’. Aanleiding hiervoor is het kort geding wat dhr Smeels heeft aangespannen tegen zijn ontslag als voorzitter van de Raad van Toezicht.

Het College van Gedeputeerde Staten heeft dinsdag 15 november deze kwestie besproken en deze vergadering als besloten en vertrouwelijk bestempeld. Een vreemde gang van zaken vindt de SP.

Fractievoorzitter Ger van Unen: ’Het college geeft geen enkele uitleg waarom zij deze vergadering besloten wilt houden. Alle feiten rondom het ontslag en de benoeming van de tijdelijke Raad van Toezicht zijn al bekend. Tijdens een eerder interpellatiedebat zijn die feiten uitgebreid in het openbaar besproken. Daarnaast stuurt dhr Smeels van alle stappen die hij doorlopen heeft een afschrift naar de volledige Provinciale Staten zonder enige vorm van geheimhouding. De uitspraak van de rechter donderdagmiddag is ook volledig openbaar.’

‘Wat de SP betreft is er dan ook geen enkele aanleiding om deze bijeenkomst vertrouwelijk te houden, in tegendeel. De volksvertegenwoordigende taak die statenleden hebben verplicht ons om in beginsel openbaar te vergaderen, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om hiervan af te wijken. En juist die redenen ontbreken volledig.’