'Intrekken voorstel tweede kerncentrale ondemocratisch'

17 december 2011

'Intrekken voorstel tweede kerncentrale ondemocratisch'

Donderdagmiddag 15 december maakte Delta bekend dat zij haar aanvraag voor het vergunningstraject voor de nieuwe kerncentrale introk. Dat was minder dan een etmaal voordat de Provinciale Staten hierover zouden vergaderen.

'Terecht dat Delta het voorstel introk. Ik heb namelijk nog nooit een voorstel gezien dat zo slecht onderbouwd was' oordeelt Statenlid Jeroen van Dijen.

Toch heeft de SP twijfels bij de plotselinge beslissing van Delta. 'Ik vermoed dat Delta dit voorstel heeft ingetrokken omdat ze niet zeker wisten of ze wel een meerderheid zouden halen in de vergadering van de Provinciale Staten.' zegt Van Dijen.

De stemverhouding in de Provinciale Staten zou zeer nipt zijn. Een scenario van 20 tegenstanders tegenover 19 voorstanders hing dreigend boven het voorstel van Delta.

'Op zo'n moment eieren voor je geld kiezen en het voorstel intrekken is ondemocratisch. De Provinciale Staten moeten door het debat elkaar proberen te overtuigen op basis van argumenten en visie. Ik zou dan ook graag zien dat het stemgedrag van de politieke partijen niet op voorhand al vast zouden liggen. Zo zou democratie in elkaar moeten zitten!'

Reactie op Omroep Zeeland (Audio)
Bekijk de video van het debat