Ger van Unen over het belang van voorzieningen in Zeeland

7 maart 2012

Ger van Unen over het belang van voorzieningen in Zeeland

Profiel:Statenlid voor de SP sinds maart 2011 en voorzitter van de fractie. De in Elburg geboren Ger en haar partner wonen samen met hun dochter al ruim dertien jaar in de gemeente Hulst. 'Op een van de mooiste plekjes van Zeeland en ik geniet dagelijks van de rust en ruimte. Dat is wel cliché, maar het is echt zo', zegt ze.

Haar beroep is verkoopster. Wanneer ze niet voor de politiek actief is, leest en puzzelt ze graag.

Zeeland mag geen lege huls worden

Wat Ger het belangrijkste vindt voor de komende jaren is 'dat we die voorzieningen die we nog hebben, weten te behouden. Door fusies en steeds groter wordende instellingen raken de zaken die wij voor ons dagelijkse leven nodig hebben steeds verder weg.

Zorg is voor mij belangrijk! Ik vind dat zorg dicht bij de mensen moet blijven en ben daarom geen voorstander van één groot ziekenhuis op één locatie. We moeten ook heel goed oppassen dat Zeeland straks niets meer is dan een lege huls. De kwetsbaarheid van een regio zonder rechtbank, belastingdienst en hoogwaardig onderwijs is groot, omdat er dan geen vooruitzichten zijn voor jonge mensen. Een samenleving zonder jonge mensen heeft namelijk geen toekomst. Het sneeuwbaleffect van wegtrekkende jongeren en de vergrijzing in Zeeland is, wat mij betreft, onze grootste bedreiging.

Daarnaast moeten we opletten dat Zeeland niet het afvalputje wordt van Nederland, omdat er alleen nog maar gevaarlijke en vervuilende bedrijven deze kant op komen. We moeten dus investeren in onderwijs, stageplekken en werk om onze jongeren hier vast te houden. Dat moet één van de belangrijkste taken van onze Provincie worden. En we mogen als Provincie Zeeland op dit gebied dan ook best wel ambitieus zijn!'

Dit artikel verscheen op 7 maart 2012 in Provinciewerk, informatierubriek van de Provincie Zeeland