Ook topinkomens bij ZorgSaam Zeeuws Vlaanderen

30 maart 2012

Ook topinkomens bij ZorgSaam Zeeuws Vlaanderen

Vorige week publiceerde vakbond Abvakabo FNV de Actiz50, een lijst met de 50 grootste verdieners in de ouderenzorg, genoemd naar de organisatie van zorgondernemers Actiz.

In deze lijst, een variant op de bekende Quote500, komen maar liefst 3 bestuurders van ZorgSaam Zeeuws Vlaanderen voor. Zo neemt Joep Paulides een 16e plaats met een inkomen van 211.891, zijn maatje Arnold Schelfhout grijpt net iets meer: 216.274 euro, goed voor een 11e plek.

De voorzitter van de Raad van Bestuur spant de kroon, met 241.506 euro is zijn salaris goed voor de 4e plek in de graaiers-top50. Daarnaast ontvingen de heren Paulides en Rademacher nog een dienstauto met een cataloguswaarde van respectievelijk 41 en 52 duizend euro.

Fractievoorzitter Ger van Unen; 'De SP maakt zich al een tijd zorgen over de graai-cultuur bij het ADRZ, maar nu blijkt dat ze onder de Westerschelde ook geen lieverdjes zijn. Terwijl ZorgSaam al in financieel zwaar weer zit, vorig jaar bleek dat het ziekenhuis de grootste stijger in Nederland was op het gebied van bedrijfslasten. Ik kan alleen maar hopen dat dit niet komt door de belachelijk hoge salarissen die de heren aan zichzelf geven.'

'We hebben het voorbije jaar al vaker schriftelijke vragen ingediend over de salarissen aan de top van de zorg, maar het college antwoord daarop steevast dat zij er niets over te zeggen hebben. Een gelegenheidsargument blijkt nu, want het college gaat ook niet over de verhuizing van het ROC maar trekt er toch geld voor uit!' aldus Van Unen.

'Ik hoop dan ook dat het college de moed heeft om dergelijke topinkomens scherp te veroordelen, want verwijten richting de politiek als zakkenvullers & baantjestoeschuivers zouden best weleens gevoed kunnen worden doordat de Zeeuwse politiek te weinig afstand neemt van dergelijke gedragingen.'

Schriftelijke vragen over topinkomens ZorgSaam ( 101KB .PDF)
BN De Stem: SP hekelt hoog salaris ZorgSaam-bestuur
PZC: Zorgen over financien Zeeuwse ziekenhuizen