Provincie laat 65-plussers in de kou staan

14 maart 2012

Provincie laat 65-plussers in de kou staan

Tijdens de Statenvergadering van 9 maart 2012 heeft de SP fractie een motie ingediend om de proef met gratis openbaar vervoer voor Zeeuws-Vlaamse 65-plussers te verlengen tot aan 2015.

foto: © Omroep Zeeland

De SP is een voorstander van gratis openbaar vervoer, om de alternatieven voor de auto zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Daarnaast zijn veel Zeeuwen afhankelijk van het openbaar vervoer, maar lang niet iedereen kan het zich veroorloven om dagelijks grote afstanden te reizen.

Roland van Tilborg, woordvoerder mobiliteit; 'De proef in Zeeuws-Vlaanderen is een groot succes, uit onderzoek van de Provincie blijkt dat drie-kwart van de 65-plussers nu meer gebruik maakt van het openbaar vervoer en zestig procent van de gebruikers zegt dat zij nu vaker buitenshuis komen.'

'Toch wil de Provincie vanaf juni 2012 geen geld meer beschikbaar stellen om het gratis openbaar vervoer in Zeeuws-Vlaanderen mogelijk te maken. Als reden hiervoor gaf Gedeputeerde Van Heukelom aan dat veel mensen met een WMO-indicatie nu gebruik maken van het openbaar vervoer, daarmee zouden de gemeenten dus besparen op het WMO-vervoer.' zegt Van Tilborg. 'Maar dat is complete onzin, om in aanmerking te komen voor een indicatie voor WMO-vervoer moet iemand namelijk kunnen aantonen dat het openbaar vervoer geen alternatief is.'

Steekproeven van het collectieve WMO-vervoer in Zeeuws-Vlaanderen bevestigen dat beeld. Mensen die nu geen gebruik meer maken van het WMO-vervoer zijn gevraagd naar de reden en helemaal niemand gaf aan dat zij nu gebruik maken van de proef met gratis openbaar vervoer. Ook de wethouders van de Zeeuws-Vlaamse gemeenten zijn erg te spreken over de proef, zij zouden dit heel graag willen voortzetten tot aan de nieuwe aanbesteding van openbaar vervoer in 2015 maar kunnen niet zelf de kosten op zich nemen.

Toch kreeg de motie van de SP geen meerderheid van de politieke partijen. Van Tilborg; 'Het is enorm spijtig dat de PvdA telkens weer zegt dat ze gratis openbaar vervoer willen in Zeeland, maar als de kans zich voordoet breken ze keihard alle verkiezingsbeloften. Ook de PVV stemde tegen hun eigen verkiezingsprogramma in. De argumentatie daarvoor is niet bekend, zoals gebruikelijk liet de PVV zich in het debat niet horen.'

Motie OV voor 65-plussers ( 68 KB .PDF )
PZC: Einde aan gratis bus voor 65-plussers in Zeeuws-Vlaanderen
Omroep Zeeland: 'Proef gratis ov 65-plussers moet blijven'