'Langzaam meerderheid voor gratis OV-jaarkaart'

25 april 2012

'Langzaam meerderheid voor gratis OV-jaarkaart'

In de Provinciale Staten van Zeeland ontstaat langzaam maar zeker een meerderheid om minderjarige MBO-studenten tegemoet te komen in de reiskosten. Dat concludeert SP Statenlid Roland van Tilborg, woordvoerder Mobiliteit.

Tijdens de laatste commissie vergadering besprak de commissie een ingekomen brief van de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen (NVS-NVL) waarin gepleit werd om alle MBO studenten toegang te geven tot een OV-jaarkaart. Op dit moment krijgen alleen meerderjarige MBO studenten en álle HBO studenten zo'n kaart.

Van Tilborg: 'Ik ben blij dat nu ook de Partij van de Arbeid inziet dat we hier veel kunnen betekenen voor de jongeren in onze provincie en ook het CDA en ChristenUnie stonden positief tegenover het voorstel. Daarmee lijkt een meerderheid in zicht.'

'De huidige situatie is natuurlijk hartstikke oneerlijk, de dikte van je portemonnee mag niet bepalen of je wel of niet aan een opleiding kan beginnen.' zegt Van Tilborg. 'Daarbij is nergens de afstand tussen school en thuis zo hoog als in Zeeland en met de fusie van ROC Zeeland met ROC Westerschelde gaan ze nog eens 60 opleidingen samenvoegen!’

De SP voert samen met ROOD, jong in de SP, al ruim 6 maanden actie voor deze MBO studenten. Op de website Gratis naar school hebben zij al ruim 1600 handtekeningen verzameld. Daarnaast hebben de jongeren van ROOD, jong in de SP regelmatig de ROC vestigingen in Zeeland bezocht om actie te voeren. Eerdere moties van de SP konden helaas niet op een meerderheid rekenen.

Bekijk de video van het debat