Opnamestop verloskunde Goes neemt toe

4 mei 2012

Opnamestop verloskunde Goes neemt toe

De Statenfractie van de SP heeft schriftelijke vragen gesteld over de opnamestops bij de afdeling acute verloskunde van het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis (ADRZ). Aanleiding is een brief van de Kring Verloskundigen Zeeland die zorgen uit aan de Raad van Bestuur van het ziekenhuis. Zo zijn er afgelopen jaar al drie opnamestops geweest waardoor vrouwen moesten uitwijken naar andere ziekenhuizen.

Gepubliceerd door Rude Cactus volgens Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-NC-SA 2.0)foto: Rude Cactus (CC BY-NC-SA 2.0)
Fractievoorzitter Ger van Unen: 'Zeeland heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een concentratie van de acute verloskundige zorg terwijl die zorg in veel gevallen al op grote afstand was. Door een opnamestop worden moeder en kind geconfronteerd met een langere reistijd en de kans op complicaties onderweg. Dat is onacceptabel!'

Uit de brief van de verloskundigen blijkt bovendien dat de problemen met de opnamestops al spelen sinds 2009, toen de acute verloskundige zorg geconcentreerd werd in Goes. Toch heeft het college van Gedeputeerde Staten gezegd dat de kwaliteit van de verloskundige zorg verbeterd moet worden door die juist verder te concentreren.

'Dit is de omgekeerde wereld,' reageert Van Unen. 'In plaats van extra prioriteit te geven aan de veiligheid en de opnamestops te voorkomen wil het College in haar langere termijnvisie nóg meer concentratie. Terwijl nu juist blijkt dat concentratie helemaal niet zorgt voor een betere kwaliteit.'

De SP vraagt daarom aan het college van Gedeputeerde Staten om hun standpunt voor meer concentratie in de verloskundige zorg te evalueren en te herzien.

pdfSchriftelijke vragen over opnamestops verloskunde Goes ( 161KB )
PZC: Zorgen om opnamestops verloskunde ziekenhuis Goes