Provincie beslist te snel over dijk St. Annaland

18 mei 2012

Provincie beslist te snel over dijk St. Annaland

De Provincie Zeeland moet nog geen besluit nemen over het dichthouden van de onderhoudsweg voor fietsers bij het dijkvak aan St. Annaland. Dat stelt SP Statenlid Jeroen van Dijen in schriftelijke vragen aan het dagelijks Provinciebestuur.

Eerder deze maand besloot de Provincie om het dijkvak na de dijkversterking alleen toegankelijk te maken voor wandelaars. Fietsers zouden zorgen voor verstoring van de vogels in de nabij gelegen Krabbenkreek.

Veel Tholenaren, waaronder de dorpsvereniging Sint-Annaland, de watersportvereniging en de gemeente Tholen, zouden echter de komst van een buitendijks fietspad verwelkomen. Zelfs de natuurvereniging staat hier niet negatief tegenover maar doet deze zomer eerst onderzoek naar de mogelijke verstoring voor vogels.

'Ik vind het dan ook niet kunnen dat de Provincie nu dit besluit neemt terwijl het onderzoek nog niet klaar is' aldus Van Dijen. 'Als straks blijkt dat er geen verstoring optreedt door het pad open te stellen voor fietsers, kan de Provincie dan nog wel terugkomen op haar besluit?'

Ook is de SP-fractie niet blij dat de Provinciale Staten niet bij dit besluit betrokken waren. 'Tijdens de Statenvergadering van 9 maart wilden wij een motie indienen, maar omdat de Gedeputeerde nadrukkelijk zei dat ze nog met verder onderzoek en een allesomvattend plan zouden komen hebben wij besloten om dat eerst af te wachten. Nu loopt de Provincie opnieuw voor de muziek uit.'

pdfSchriftelijke vragen dijkvak Stalland ( 97KB )
Persbericht Provincie Zeeland: Dijk bij Sint-Annaland behoudt groen karakter