Verontrustende signalen over Zeeuwse Jeugdzorg

18 mei 2012

Verontrustende signalen over Zeeuwse Jeugdzorg

De SP-fractie in de Provinciale Staten van Zeeland maakt zich grote zorgen over de doorlooptijden in de jeugdzorg. In het onlangs verschenen rapport '(On)verantwoord wachten op Jeugdzorg' wordt duidelijk dat de wachtlijsten ook in Zeeland toenemen.

Zo stonden er in 2010 al vijf kinderen op een wachtlijst, maar in 2011 was dit verdubbeld tot twaalf kinderen. Daarbij komt dat de Provincie in deze periode nog extra budget had vrijgemaakt om de wachtlijsten weg te werken, maar dat is dit jaar gestopt.

Natuurlijk zijn dit relatief lage cijfers, vooral vergeleken met provincies als Noord-Brabant en Gelderland waar honderden kinderen op een wachtlijst staan. Toch maakt fractievoorzitter Ger van Unen zich grote zorgen.

'Wachtlijsten vertellen maar de helft van het verhaal, dat zijn de cijfers die in officiële rapporten staan. De doorlooptijden van het moment dat een kind in beeld is bij de instantie tot aan het moment dat er echt hulp geboden wordt, is veel zorgwekkender. Ik heb inmiddels begrepen dat die periode kan oplopen tot 17 weken, zelfs voor de crisisdienst.'

'Ik was geschokt toen ik dat hoorde,' aldus Van Unen. 'Je zal als kind maar vier maanden moeten wachten terwijl de problemen thuis steeds groter worden.' Toch blijkt dat in sommige situaties zelfs deze 4 maanden maar het topje van de ijsberg is. Zo heeft de SP-fractie onlangs een bericht ontvangen van een jeugdbeschermer die vertelde dat soms zelfs een machtiging voor uithuisplaatsing van de kinderrechter genegeerd wordt omdat er geen opvang is in behandelgroepen of pleeggezinnen.

"Je wordt als jeugdbeschermer of casemanager dan samen met de jongere en ouders uitgenodigd om een hulpverleningscontract te tekenen en zie daar: de hulp is gestart! Maar de jongere woont nog steeds thuis, en na anderhalf jaar is het nut natuurlijk weg van een plaatsing in een groep. Vaak zijn de jongere en de ouders het na anderhalf jaar wachten ook niet meer eens met de uithuisplaatsing. Ik kan dan niet meer uitleggen dat het beter is om alsnog uit huis te gaan. Ook niet aan een kinderrechter." aldus de jeugdbeschermer die liever anoniem wil blijven.

Ger van Unen maakt zich boos om deze omgang met zorgbehoevende jongeren: 'Wachtlijsten worden bewust vermeden door een blaadje op te stellen wat vervolgens jaren in een kast blijft hangen, terwijl een rechter een uitspraak heeft gedaan! Ik krijg stellig de indruk dat dit verhaal niet op zichzelf staat maar onderdeel is van een bureaucratische aanpak om de rapporten zo mooi mogelijk te lijken. Wat mij betreft moeten wij eens goed gaan kijken naar het functioneren van de Jeugdzorg in Zeeland.'

pdfRapport: (On)verantwoord wachten op Jeugdzorg ( 732KB )
Bekijk de video van de commissie op 27 april
Omroep Zeeland:SP wil meldpunt voor klachten Jeugdzorg