SP bezorgd over verscherpt toezicht bij Gereformeerd Jeugdzorg

14 juni 2012

SP bezorgd over verscherpt toezicht bij Gereformeerd Jeugdzorg

Tijdens de commissievergadering van 14 juni heeft de SP haar zorgen uitgesproken over de Stichting Gereformeerd Jeugdzorg, die door de Inspectie Jeugdzorg onder verscherpt toezicht is geplaatst.

Fractievoorzitter Ger van Unen; 'Wie op internet zoekt naar rapporten van de inspectie over deze instelling ziet dat dit geen losse incidenten zijn. Al in 2005 en 2008 waren er zware misstanden. Er zijn zelfs veroordelingen geweest, gevallen waarbij kinderen onder toezicht van deze stichting stonden en toch niet veilig waren.'

Volgens de brief van de Inspectie Jeugdzorg is zelfs sprake van “aanhoudende tekortkomingen in alle door de Stichting Gereformeerd Jeugdzorg (SGJ) aangeboden vormen van jeugdzorg.” Daarnaast heeft de inspectie ook gekeken naar de verschillende klachten en signalen die zij de afgelopen periode ontving over het functioneren van de SGJ.

'Voor de SP zijn dit zeer duidelijke signalen dat deze instelling ernstige gebreken vertoont. ' zegt Ger van Unen. 'Maar welke maatregelen kunnen wij treffen? Kan de Gedeputeerde bijvoorbeeld voorkomen dat kinderen aan de Stichting Gereformeerd Jeugdzorg toegewezen worden zolang die de veiligheid van kinderen niet voldoende kan waarborgen?'

De verantwoordelijke Gedeputeerde Van Heukelom erkent dat de situatie zeer ernstig is; 'Er zijn fouten gemaakt die helemaal niet kunnen, dat is zonneklaar. De stichting heeft ook al maatregelen genomen, zo hebben ze de bestuurder gedeeltelijk vervangen en zijn er grote veranderingen in de organisatie.'

Toch ziet de Gedeputeerde geen aanleiding om actie te ondernemen. 'De Stichting Gereformeerd Jeugdzorg heeft gezinshuizen in Zeeland en de ouders, en soms zelfs de kinderen om wie het gaat, hebben de vrijheid om zelf te kiezen voor zo'n gezinshuis, daar heb ik niets over te zeggen zolang de veiligheid van de kinderen niet in gevaar komt.'

Ger van Unen noemt het antwoord wel voldoende maar niet bevredigend. 'Terwijl de Gedeputeerde zegt dat hij pas kan ingrijpen als de veiligheid aantoonbaar in gevaar is, noemt de stichting zelf in haar reactie "dat zij tekortschiet om te kunnen inschatten of kinderen goed en veilig kunnen opgroeien op de plek waar ze wonen".'