SP teleurgesteld in kiezersbedrog PvdA

24 juni 2012

SP teleurgesteld in kiezersbedrog PvdA

De SP heeft tijdens de Statenvergadering van 22 juni een voorstel ingediend om een gratis OV-jaarkaart voor 16-en 17-jarige MBO-studenten voor elkaar te krijgen. Dit voorstel heeft het niet gehaald. Vooral omdat de PvdA tegenstemde en hiermee hun eigen verkiezingsbeloften verbrak.

‘Dit is onbegrijpelijk.’ zegt Roland van Tilborg, woordvoeder mobiliteit. ‘Het lijkt wel of de PvdA gewoon niets wil betekenen voor de minderjarige studenten. Zijn ze soms bang dat ze het hun ‘eigen’ college moeilijk maken? Er staat in het collegeprogramma helemaal niets over deze vorm van openbaar vervoer, dus je verwacht dat elke fractie mag stemmen zoals ze dat in hun verkiezingsprogramma hebben opgenomen.’

De SP is een groot voorstander van gratis openbaar vervoer voor 16-en 17-jarigen. Van Tilborg: ‘Dit is een noodzaak om te zorgen dat iedereen de opleiding kan volgen die je wilt. We zien nu al dat studenten noodgedwongen een opleiding volgen die dicht bij huis is, maar waar zij later niets mee kunnen en willen op de arbeidsmarkt.’

‘Een goede regeling voor deze groep studenten is ook investeren in de toekomst, vooral voor de bedrijven in Zeeland. Ook kan dit positief meewerken aan leefbaarheid en een belangrijke vestigingsfactor zijn voor mensen.’

Gedeputeerde Van Heukelom heeft in november 2011 toegezegd om voor de zomer van 2012 met een plan te komen voor het openbaar vervoer. ‘Vervolgens zien we helemaal niets, deze Gedeputeerde heeft blijkbaar weinig zin om echt wat te betekenen voor de Zeeuwen die hij vertegenwoordigt. Daarom hebben wij nu een voorstel gedaan om in ieder geval na de zomer, bij de start van het nieuwe schooljaar, alle 16- en 17-jarige MBO-studenten een OV-jaarkaart te geven. Dit zou ook een goede opstap zijn naar de nieuwe OV-concessie in 2015.’ zegt Van Tilborg.

Toch haalde het voorstel het niet. ‘Ik ben dan ook erg teleurgesteld in de PvdA, dankzij hun gedraai blijft er in Zeeland gewoon nog discriminatie op basis van leeftijd bestaan. Toch geven we de moed niet op, we blijven strijden totdat de 16-en 17 jarige MBO studenten gewoon een OV-jaarkaart krijgen, net zoals hun leeftijdgenoten op het HBO of universiteit.’

pdfMotie SP: OV voor MBO ( 101KB )
Bekijk de uitzending van de Provinciale Staten