SP in gesprek met pleegouders

23 augustus 2012

SP in gesprek met pleegouders

De Zeeuwse Statenfractie van de SP heeft vorige maand een meldpunt geopend voor verbeteringen in de Zeeuwse jeugdzorg. Naar aanleiding van de vele meldingen die de SP ontving heeft de fractie verder onderzoek gedaan, zo sprak zij onlangs met enkele pleegouders.

Zoals vele pleegouders zijn ook deze vanuit idealisme en met hart voor de jeugdzorg aan de slag gegaan. Toch gaat de samenwerking met de verschillende organisaties niet altijd - en soms zelfs verre van - vlekkeloos.

Één van de meest gehoorde problemen betreft de communicatie met de organisaties waarmee zij een contract hebben. Pleegouders voelen zich vaak niet gehoord, het oordeel van de organisaties weegt zwaarder dan dat van de pleegouder, ook al kennen zij hun pleegkind inmiddels door en door.

Daarnaast hoorde de SP-fractie over een hoog verloop onder de gezinsvoogden en pleegzorgmedewerkers. Hierdoor zitten de pleegouders constant in een kennismakingsfase. Dit bemoeilijkt de aanvraag van extra hulp en ondersteuning, die in het belang van het pleegkind is.

De pleegouders gaven tegenover de SP ook aan dat zij vaak het gevoel van tegenwerking krijgen. Zo kregen zij te horen dat ze maar een procedure moeten aanspannen als ze het niet eens zijn met het oordeel van de jeugdinstantie of werd er zelfs gedreigd met het intrekken van de toelage. Dit zorgt voor een gevoel van machteloosheid, ook omdat zij het gevoel hebben dat instanties als een geschillencommissie, Inspectie Jeugdzorg en de Vereniging Van Pleegouders (VVP) onvoldoende kritisch zijn op de jeugdzorgorganisaties of niet kunnen ingrijpen waar het fout loopt.

Fractievoorzitter Ger van Unen: "Pleegouders lopen ondanks hun enorme inzet en enthousiasme (net zoals veel andere werknemers in de jeugdzorg) regelmatig tegen problemen aan met de organisaties waarmee zij samenwerken. Wij zijn als fractie heel erg blij dat deze mensen zo openhartig met ons hebben gesproken."

"In de aanloop van de overdracht van de gehele jeugdzorg van provincie naar de gemeenten moeten wij duidelijk hebben wat er speelt en waar we winst kunnen boeken met álle betrokken partijen. Daarom gaan wij ook in gesprek met andere spelers op het gebied van jeugdzorg, want wij willen graag een zo volledig en eerlijk mogelijk beeld van de stand van zaken rond dit onderwerp in onze provincie."

Voor medewerkers in de jeugdzorg blijft het meldpunt beschikbaar op deze site.