College strooit met miljoenen in crisistijd

27 november 2012

College strooit met miljoenen in crisistijd

De Provincie Zeeland gaat maar liefst 16,5 miljoen euro gebruiken om te investeren in de Zeeuwse economie. Dat besloten de Provinciale Staten tijdens de behandeling van de Economische Agenda afgelopen vrijdag.

Met deze investering zouden topmensen uit de industrie, samen met bedrijven en overheden, moeten werken aan bedrijfsplannen om speerpunten voor de Zeeuwse economie te ontwikkelen.

"Een ongelooflijk vaag verhaal" oordeelt Jeroen van Dijen, SP Statenlid. "We gaan voor 16,5 miljoen investeren, maar niemand weet wat we er voor terugkrijgen. Het college erkent dit ook; de doelstelling is om de werkgelegenheid op peil te houden maar een paar regels verder staat dat het College ervan uitgaat dat ze weinig effect hebben op de regionale economie, waarom dan toch zo'n fors bedrag over de balk gooien?"

Daarnaast is de financiële situatie van de Provincie Zeeland zorgelijk te noemen, er zal ingrijpend bezuinigd worden op vele instellingen als Terra Maris, de Zeeuwse Bibliotheek, ZMF en het Zeeuws Museum. Het gevolg zal zijn dat hierdoor ook weer banen zullen verdwijnen.

"Ik kan niet begrijpen dat de Provincie als een boekhouder gaat strepen bij de instellingen die zoveel goed werk doen voor Zeeland, maar ondertussen zakken met geld blind over de schutting gooit." aldus Van Dijen.

Dat de Provinciale Staten van Zeeland weinig kritisch zijn op het provinciebestuur, terwijl zij daar wel een controlerende taak hebben bleek tijdens de Statenvergadering nogmaals toen Gedeputeerde De Reu mondeling het verzoek indiende om alvast aan de slag te gaan en daarvoor 750.000 euro vroeg aan de Staten.

"Er was niet eens een aanvullend Statenvoorstel of ook maar één letter op papier, maar gewoon brutaal vragen of er alvast geld vrijgemaakt kon worden en alle partijen stemmen er nog mee in ook." reageert Van Dijen teleurgesteld.