SP: 'Kritisch kijken naar veiligheidsplannen goederenvervoer'

7 mei 2013

SP: 'Kritisch kijken naar veiligheidsplannen goederenvervoer'

Op 4 mei is een trein ontspoord met chemicaliën bij het Belgische Wetteren, zo’n 25 kilometer van de Nederlandse grens. Hierbij vlogen diverse wagons in brand en kwamen giftige dampen vrij. Het merendeel van deze wagons was bestemd voor Dow in Terneuzen.

Omroep Zeelandbron: © Omroep Zeeland
Roland van Tilborg, woordvoerder mobiliteit: ’De SP is geschrokken door dit ongeval. Zeker als je nagaat dat deze trein uit Nederland kwam en onderweg was naar Terneuzen. Je moet er niet aan denken dat het ongeluk een paar honderd meter verderop was gebeurd, vlakbij het station van Wetteren.’

Jan Lonink, voorzitter van de Zeeuwse Veiligheidsregio, stelt in een reactie dat de hulpdiensten zijn voorbereid op dit soort calamiteiten. Maar de Veiligheidsregio houdt niet bij wanneer er treinen met gevaarlijke stoffen door Zeeland rijden en wat de lading precies is, pas op het moment dat een ongeluk gebeurt wordt bij het oproepen van de brandweer vermeld wat de inhoud van de wagons is.

'Dat is de omgekeerde wereld,' aldus Van Tilborg. 'Op het moment dat er zeer brandbare of giftige stoffen vervoerd worden moet je toch voorzorgsmaatregelen kunnen nemen, bijvoorbeeld door extra brandweerwagens paraat te hebben of schuim voor treinwagons die niet met water geblust mogen worden? Hoe kun je die maatregelen treffen als je pas op het laatste moment hoort dat er problemen zijn?'

De veiligheid van het goederenvervoer per spoor en water moet zo goed mogelijk zijn. Zeeland heeft een groot petro-chemisch cluster, op de Botlek na het grootste van Nederland, en dat betekent dus veel chemicaliën die per spoor en water vervoerd worden. Om accidenten te voorkomen moet er goed samengewerkt worden en calamiteitenplannen moeten kritisch gevolgd worden.

Verder maakt de SP-Statenfractie zich zorgen over het bluswater dat gebruikt werd bij het bestrijden van de brand in Wetteren. Van Tilborg:'De Provincie Oost-Vlaanderen meldde zondag dat zij vervuild bluswater gecontroleerd ging lozen in de Schelde. Het is goed mogelijk dat dit in Nederland terechtkomt en daarom wil ik weten welke maatregelen Zeeland neemt.'

Alhoewel er geen gevaar voor de volksgezondheid zou zijn, kan dat niet gezegd worden over de vispopulatie. De provincie heeft vissen en watersport op de Schelde verboden en afgeraden om grondwater te gebruiken. Daarnaast bevatten de riolen rondom de plaats van het ongeluk giftige dampen die zes tot acht maal hoger zijn dan een dodelijke concentratie.

Van Tilborg:' Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje en er wordt al snel gedacht dat zoiets hier niet kan gebeuren, maar we moeten er alles aan doen om dit soort problemen te voorkomen. Het ongeluk in België is al het vijfde in een jaar tijd.'

pdfSchriftelijke vragen over veiligheid goederenvervoer (276KB)
Omroep Zeeland: Vragen over vervoer gevaarlijke stoffen trein
Vandaag.be: Vervuild bluswater wordt geloosd in Schelde