Zeeland blijft risicogebied voor schaliegas

20 september 2013

Zeeland blijft risicogebied voor schaliegas

Tijdens de Statenvergadering van 20 september hebben de SP en GroenLinks tevergeefs een motie ingediend om een signaal af te geven dat Zeeland geen schaliegasboringen moet toestaan. Na een stevig inhoudelijk debat steunden alleen de indienende partijen de motie.

De ingediende motie bestond in grote lijnen uit tekst van een motie van het Brabantse CDA die zij op 27 september in gaan dienen. Deze Brabantse motie is door bijna alle politieke partijen ondertekend, alleen het VVD heeft niet getekend. Van Tilborg:”Het is natuurlijk erg vreemd dat het CDA in Zeeland een voorstander blijkt te zijn van schaliegas terwijl dezelfde partij in Brabant het initiatief voor eenzelfde motie neemt. Blijkbaar heeft het Zeeuwse CDA weinig op met rentmeesterschap en zorg voor de aarde."

Tijdens de bespreking van het onderwerp waarbij de SP haar zorgen uitte over de veiligheid voor mens en dier en het gegeven dat de proefboringen ontzettend veel geld kosten kwamen er diverse vragen van de overige Statenleden. Hierbij was al goed te merken hoe de overige Statenleden over schaliegas denken. Vanuit de ChristenUnie werd gesteld dat het een zaak van de Rijksoverheid is en dat wij er niets over te zeggen hebben en er vooral niet over gaan. "Er niet over gaan kennen wij bij de SP niet en als we er niet over gaan dan moeten we zorgen dat we er wel over gaan of in ieder geval kunnen we onze mening erover geven!" aldus Van Tilborg. "Het blijkt maar weer eens dat partijen als PvdA, CDA en de CU behoorlijk aan de rechtse kant zitten en weinig tot geen lef en of eigen menig durven te hebben als het gaat om acties en meningen richting de Rijksoverheid. Ik vind het erg jammer om dit te constateren en ook dat een solidariteitsgevoel ver te zoeken is in de Zeeuwse Staten."