SP roept nieuw college op om met oplossingen te komen voor het OV

25 maart 2015

SP roept nieuw college op om met oplossingen te komen voor het OV

In de eerste Statenvergadering op donderdag 26 maart dient de SP fractie een motie in waarmee het nieuw te vormen college wordt opgeroepen met structurele oplossingen te komen voor de ontstane problemen binnen het openbaar vervoer in Zeeland.

“Tijdens de afgelopen campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen hebben bijna alle partijen volop aandacht gehad voor het openbaar vervoer in Zeeland. Met name de negatieve gevolgen van de nieuwe concessie konden bij weinig partijen op goedkeuring rekenen” aldus de SP woordvoerder voor het openbaar vervoer Roland van Tilborg. Graag zou de SP zien dat de verschillende partijen de daad bij het woord voegen. Daarom dient de SP tijdens de eerste Statenvergadering een motie in waarmee het nieuw te vormen college wordt opgeroepen binnen het nieuwe collegeprogramma structurele oplossingen te vinden voor de ontstane problemen en knelpunten in het openbaar vervoer in Zeeland.

Het openbaar vervoer is door de nieuwe concessie, die 1 maart is ingegaan, ingrijpend veranderd. Door bezuinigingen vanuit de landelijke overheid heeft de provincie Zeeland ruim 3 miljoen euro minder te besteden aan het openbaar vervoer. “De bereikbaarheid van bepaalde delen van Zeeland zijn hierdoor in het gedrang geraakt, worden inwoners op extra kosten gejaagd en ontstaan er in sommige gevallen ook onveilige situaties. Wanneer Zeeland een aantrekkelijke plek wil zijn om te wonen en te werken is het verder uitkleden van het OV geen verstandige keuze” aldus Van Tilborg. “Het openbaar vervoer in stand houden en zelfs verbeteren is wel degelijk mogelijk, maar dan moeten er wel andere keuzes gemaakt worden”.

Tot aan de zomer heeft de Provincie extra geld vrijgemaakt voor het tijdelijk oplossen van de nodige knelpunten die ontstaan zijn door de nieuwe dienstregeling. Door de nu in te dienen motie hoopt de SP dat de Provinciale Staten het nieuwe college de opdracht geven deze om te zetten in structurele oplossingen.

De motie zal behandeld worden in de eerste Statenvergadering van de nieuwe Provinciale Staten op donderdag 26 maart.